BK4070 (tot voorjaar 2012): Kwartaal 1, Werkcollege Parametric Modeling Parametrisch Modeleren

Inleiding

Tijdens dit werkcollege krijg je een hands-on introductie in 'Parametrisch Modeleren'. Het wordt 'live' demonstreerd hoe je met Rhino/Grasshopper werkt. De basisconcepten van Grasshopper worden uitgelegd.

Rhinoceros (Rhino) is een commerciële NURBS-gebaseerde 3-D modellering tool, ontwikkeld door Robert McNeel & Associates. De software wordt vaak gebruikt voor industriële ontwerpen, architectuur, scheepvaart industrie, sieraden ontwerpen, automotive industrie, CAD/CAM, rapid prototyping, en de multimedia-en grafische vormgeving. Grasshopper is een gratis plug-in voor Rhino, ontwikkeld door David Rutten. Grasshopper is erg populair onder jonge ontwerpers en de gebruikersgroep groeit elke dag. Grasshopper maakt gebruik van een 'visuele programmeertaal' waar je geen regels van code moet schrijven om te scripten. Je schrijft scripten door bouwblokken met elkaar te relateren via hun 'input' en 'output' oortjes. In dit werkcollege wordt dit ondermeer uitgelegd.

Je krijgt in dit werkcollege ook een introductie tot de opdracht van het eerste kwartaal: ontwerpen van een giraffe verblijfplaats in een dierentuin. Dit is een overkapping die waterdicht moet zijn en 30% zonlicht moet doorlaten. De overkapping moet uiteraard parametrisch gedefinieerd en gemodelleerd zijn, in Grasshopper.

Winfried Meijer geeft dit werkcollege.

Opdracht

Maak de volgende Grasshopper tutorials in de TOI-pedia om je voor te bereiden voor de opdracht.

Maak eventueel ook de volgende Grasshopper tutorials in de TOI-pedia.

De opdracht is het ontwerpen en parametrisch modeleren van de overkapping van een giraffen verblijfsplaats in een dierentuin.

De schetsen van de locatie kun je hier dowloaden.

Het Programma van Eisen is als volgt:

Beoordeling

De kwaliteit van het parametrisch model, het gebruik van parametrische modeleertechnieken, en de relatie tussen het ontwerp en het parametrische model worden beoordeeld.

Op de inleverpagina staat precies beschreven wat je moet inleveren. De deadline van de tutorials en de schetsen is de avond voor je eerste begeleiding (week 1.4). De deadline voor de uiteindelijke Grasshopper opdracht is de avond voor je tweede begeleiding (week 1.6). Deze opdracht levert maximaal 4 punten op.

Perpendicular line to a curve (PPDC) (2006-10-19)