TU Delft

BK4070 (tot voorjaar 2012): Kwartaal 2, Lezing Concept Visualisatie en Interieur Renderen Concept Visualisatie en Interieur Renderen

Inleiding

Tijdens deze lezing gaan we het hebben over concept visualisaties, interieur renderen, en het toepassen van parametrisch modeleren in je ontwerpproject.

Een goede presentatie van je ontwerp is minstens zo belangrijk als het ontwerp zelf. Tijdens deze lezing gaan we het hebben over de kwaliteit en duidelijkheid van een poster presentatie. In het beginfase van het ontwerpproces zijn nog niet alle details uitgewerkt. Het maken van een realistische visualisatie is dus lastig en kan misleidend zijn. Daarom gebruiken we voor de tussenpresentatie concept visualisaties, waarbij realistische materialen en lichten niet worden gebruikt.

We gaan in het tweede deel aan de slag met het renderen van een interieur bij daglicht én bij kunstlicht met behulp van Final Gather en Global Illumination. Het visualiseren van het ontwerp is belangrijk om tijdens je ontwerpproces te onderzoeken of je ontwerp voldoet aan het beeld dat je voor ogen had. Daarnaast is het visualiseren ook van belang om het eindresultaat te presenteren.

We gaan de lezing concluderen met het toepassen van parametrisch modeleren in je ontwerpproject. Parametrisch modeleren in dit verband kan toegapast worden om een (schets)ontwerp te genereren, b.v., om een schema te maken voor een ruimteverdeling. We kunnen parametrisch modeleren ook gebruiken om een concept uit te werken, b.v., een gevelindeling uitwerken. We gaan in deze lezing aan de hand van voorbeelden ideeen laten zien.

Opdrachten

De benodigde kennis voor deze workshop is voor het grootste deel aanwezig in de TOI-pedia.

Kwartaal 2 bevat 4 opdrachten:

Opdracht 1

Maak met je groep een mappenstructuur voor jullie data en oefen het integreren van de tekeningen van de verschillende disciplines.

Opdracht 2

Een goede presentatie van je ontwerp is minstens zo belangrijk als het ontwerp zelf. Tijdens deze workshop gaan we werken aan de kwaliteit en duidelijkheid van een poster presentatie. Aan de hand van een aantal vingeroefeningen leer je de belangrijke aspecten van het maken van een communicatieve poster. Gezien de fase van het ontwerpproces zijn nog niet alle details uitgewerkt. Het maken van een realistische visualisatie is dus lastig en kan misleidend zijn. Daarom gebruiken we voor de tussenpresentatie concept visualisaties, waarbij realistische materialen en lichten niet worden gebruikt.

Maak een poster presentatie voor je tussenpresentatie (het is de bedoeling dat je deze poster ook daadwerkelijk gebruikt tijdens de tussenpresentatie, zodat je geen dubbel werk doet). Op deze poster moeten tenminste 2 concept visualisaties staan waarbij de nadruk licht op het gebruik van de ruimte. Hiervan moet tenminste 1 visualisatie gemaakt worden van een binnenruimte. De ander mag gemaakt worden van de buitenruimte of een andere binnenruimte. Let er op dat het doel van deze visualisatie het gebruik van de ruimte is. Verder mag/moet de poster andere onderdelen bevatten die horen bij een tussenpresentatie, zoals technische tekeningen, schetsen en referentiemateriaal.

Hoe je een concept visualisatie kunt maken staat beschreven in een tutorial in de TOI-pedia.

Een concept visualisatie voorbeeld, door Wouter van Faassen.

Opdracht 3

Maak een parametrisch model van een dragende glazen muur. Maak een representatieve component van de muur, dan gebruik 'populate surface' techniek om een dragende glazen muur te bouwen.

Werner Sobek en Ingenhoven Architekten, European Investment Bank, Luxembourg.

Opdracht 4

Maak per discipline een daglicht interieur én een kunstlicht interieur van een voor jouw discipline relevante ruimte. De eindpresentie betreft een definitief ontwerp. Het detailniveau is zodanig dat materialisering en licht redelijk ver zijn uitgewerkt en het daardoor de mogelijk biedt visualisaties te maken die de werkelijkheid benaderen. Het is de bedoeling deze visualisaties bij de eindpresentaie te gebruiken.

Een daglicht interier render voorbeeld, door Martijn van Gameren. Een kunstlicht interier render voorbeeld, door Theo Danes.

Theorie

Tutorials

Modellen

Je mag deze oefening met een eigen Maya model maken, maar dat hoeft niet. We hebben een vijftal modellen te beschikking gesteld die je mag gebruiken voor deze wokshop:

Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid - Neutelings Riedijk

Instituut voor beeld en geluid 1 Instituut voor beeld en geluid 2 Instituut voor beeld en geluid 3

Download

Bonnefanten Museum - Rossi

Bonnefanten Museum 1 Bonnefanten Museum 2 Bonnefanten Museum 3

Download

Contemporary Arts Center - Zaha Hadid

Contemporary Arts Center 1 Contemporary Arts Center 2 Contemporary Arts Center 3

Download

Jewish Museum - Liebeskind

Jewish Museum 1 Jewish Museum 2 Jewish Museum 3

Download

Schaulager - Herzog & De Meuron

Schaulager 1 Schaulager 2 Schaulager 3

Download

De getoonde plaatjes zijn in hogere kwaliteit te vinden in elk zipbestand. Je kunt (niet verplicht) deze gebruiken om een idee te krijgen hoe het eindresultaat er ongeveer uit zou moeten zien. Je bent vrij om zelf een camerastandpunt (en ruimte) te kiezen voor de interieurrender.

Renderen

Als je met je groep een flink stel zware renders wilt maken voor je eindpresentatie, dan kan het gebruik van de renderfarm handig zijn. Als je render er op een PC meer dan een half uur over doet, dan biedt de renderfarm voordelen. Bekijk de pagina over de renderfarm eens. Je kunt voor vragen altijd bij ons terecht.

Beoordeling

Na de tussenpresentatie wordt de kwaliteit van de concept visualisaties beoordeeld.

De interieur renders beoordelen we op de kwaliteit van de renders.

Het parametrisch model wordt beoordeeld op het nut, duidelijheid, en kwaliteit van het model.

Inleveren

Op de inleverpagina staat precies beschreven wat je moet inleveren. De deadline van de concept visualisaties is de avond voor je derde begeleiding (week 4.3 of 4.4). De deadline voor het parametrisch model van de glazen gevel en de interieurrenders is de avond voor je vierde begeleiding (week 4.7 of 4.8). Deze opdracht leveren maximaal 2 punten per opdracht op.

Quicklinks:
Related Quicklinks:
TOI-Pedia Logo

Digital course materials and tutorials library


» compleet overzicht
Script Icon 61

Switch Vertices (2013-01-18)

» more scripts
loading...
Contact:
TOI, TU Delft
Faculty of Architecture

e-mail: toi-bk@tudelft.nl
student mailpolicy

Visit:
room 01+.West.040
Faculty of Architecture
Building 8
Julianalaan 134
2628 BL Delft

Postal address:
TOI, room 01.West.130
P.O. box 5043
2600 GA Delft

3D Print Lab:
room 01.West.040

website feedback