BK4070 (tot voorjaar 2012) - Informatica Large

Introductie

Welkom op de TOI website voor BK4070 - Informatica Large.

Het doel van informatica Large is een optimale inzet van de computer in het ontwerpproces. We doorlopen het gehele ontwerpproces van concept tot definitief ontwerp en begeleiden je op welke wijze je informatica kan inzetten in het ontwerpproces.

The New Elephant House The New Elephant House, Copenhagen, by Foster and Partners. Images from Elements of Parametric Design, Rob Woodbury, 2010, Routledge, New York.

Het vak wordt in beide kwartalen gegeven. In het eerste kwartaal focussen we op parametrisch modeleren. Rhino/Grasshopper wordt als software gebruikt voor parametrisch modeleren. Parametrisch ontwerpen is een manier van ontwerpen waar je de bepaalde eigenschappen van objecten als parameters definieert (b.v., hoogte, breedte, lengte). Je definieert ook expliciete relaties tussen objecten binnen bepaalde kaders (b.v., de hoogte van een kamer is nooit hoger dan 2/3 van de lengte en lager dan 1/2 van de lengte). Zo kun je snel en makkelijk veranderingen maken in je ontwerp model en veel alternatieve ontwerpen genereren door het aanpassen van je parameters, zonder alles weer te hoeven te tekenen. Parametrisch modeleren is ook heel nuttig bij het genereren van repetitieve elementen. Parametrisch ontwerpen heeft een sterke relatie met scripten.

Een parametrisch model in Grasshopper voorbeeld, door Selen Ercan. Dit is een ontwerp van een dynamisch paviljoen, Computational Architecture Lab, MSc3.

In de eerste weken van het tweede kwartaal ligt de nadruk op het schetsontwerp; de begeleidingssessies voor de tussenpresentatie leggen de nadruk op de presentatie van een voorlopig ontwerp.

Het tweede deel van het kwartaal, de practica na je tussenpresentatie, staan in het teken van van het maken van een parametrisch model in Grasshopper en het renderen van een interieur.

Links: Een concept visualisatie voorbeeld, door Wouter van Faassen. Midden: Een interieur render met daglicht voorbeeld, door Martijn van Gameren. Rechts: Een interieur render met kunstlicht voorbeeld, door Theo Danes.

Het informaticaonderwijs heeft raakvlakken met het ontwerpproject. Tijdens dit semester zal de stof die je in de begeleidingen en colleges krijgt aangereikt zoveel mogelijk geïntegreerd zijn met de ontwerpopdracht.

Basiskennis Maya is vereist. Beschik je niet over de kennis van de basis Maya uit bsc2 en bsc3, of wil je je kennis nog even opfrissen, neem dan de volgende informatie + tutorial in de TOI-Pedia grondig door:

Deadlines, inleveren en de toets

Voor dit vak hanteren we een nieuw systeem waar elke geregistreerde student in het eerste week van het semester aangeeft of hij/zij de opdrachten inlevert of de toets doet aan het einde van het semester. De studenten die de toets doen komen niet naar de presentatie/begeleiding sessies tijdens het semester. Ze hoeven allen de toets te doen. De studenten die kiezen om de opdrachten in te leveren hoeven de toets niet te doen. Herkansers moeten in principe de toets doen en hoeven geen opdrachten in te leveren.

Voor het inleveren van producten gebruiken wij het infobase systeem. Een (inmiddels behoorlijk) grote database van al het studentenwerk van de afgelopen jaren. Een link naar de inlever mogelijkheid vind je via de link naar de inleverpagina. Op deze pagina staan ook de deadlines voor de verschillende producten. De deadlines zijn ruim vantevoren bekend, dus hou hier rekening mee in relatie tot andere deadlines en presentaties.

Eindtermen

Aan het eind van het semester kan je zelfstandig een schetsontwerp verder uitwerken op verschillende schaalniveaus en dit als zodanig presenteren. Dit wordt ondersteund door een 3D-model en technische tekeningen, evenals impressies van de situatie van het (gematerialiseerde) gebouw en enkele ruimten bij zowel daglicht als kunstlicht. Daarnaast heb je een zelf ontwikkelde parametrisch gemodellerd ontwerp gemaakt in Rhino/Grasshopper, waardoor je inzicht hebt gekregen in de mogelijkheden van parametrisch modeleren en scripten ter ondersteuning van het ontwerpproject.

BK4070 [<2011] Quicklinks:

Polygon Section (2007-04-11)