BK4070 (tot voorjaar 2012): Kwartaal 2, Presentaties en Begeleiding 1 Concept Visualisatie en Parametrisch Modeleren

Inleiding

Anders dan wat eerder in dit vak werd gedaan doen we voortaan 1-uur sessies met een groep van ongeveer 12 studenten, rond een tafel. De studenten tonen eerst hun resultaten en deze worden gediscusseerd met de docent (en medestudenten) en de student wordt begeleid.

Je moet je voortgang naar het begeleidingsuur meenemen. Anders krijg je ook geen begeleiding.
Je mag altijd naar @hok met je software-geraleteerde vragen.

In deze sessie is de concept visualisatie opdracht het onderwerp. We gaan ook over ideeen over de parametrisch modeleren opdracht praten.

Kwartaal 2: Opdracht 2

Een goede presentatie van je ontwerp is minstens zo belangrijk als het ontwerp zelf. Tijdens deze workshop gaan we werken aan de kwaliteit en duidelijkheid van een poster presentatie. Aan de hand van een aantal vingeroefeningen leer je de belangrijke aspecten van het maken van een communicatieve poster. Gezien de fase van het ontwerpproces zijn nog niet alle details uitgewerkt. Het maken van een realistische visualisatie is dus lastig en kan misleidend zijn. Daarom gebruiken we voor de tussenpresentatie concept visualisaties, waarbij realistische materialen en lichten niet worden gebruikt.

Maak een poster presentatie voor je tussenpresentatie (het is de bedoeling dat je deze poster ook daadwerkelijk gebruikt tijdens de tussenpresentatie, zodat je geen dubbel werk doet). Op deze poster moeten tenminste 2 concept visualisaties staan waarbij de nadruk licht op het gebruik van de ruimte. Hiervan moet tenminste 1 visualisatie gemaakt worden van een binnenruimte. De ander mag gemaakt worden van de buitenruimte of een andere binnenruimte. Let er op dat het doel van deze visualisatie het gebruik van de ruimte is. Verder mag/moet de poster andere onderdelen bevatten die horen bij een tussenpresentatie, zoals technische tekeningen, schetsen en referentiemateriaal.

Hoe je een concept visualisatie kunt maken staat beschreven in een tutorial in de TOI-pedia.

Een concept visualisatie voorbeeld, door Wouter van Faassen.

Kwartaal 2: Opdracht 3

Maak een parametrisch model van een dragende glazen muur. Maak een representatieve component van de muur, dan gebruik 'populate surface' techniek om een dragende glazen muur te bouwen.

Werner Sobek en Ingenhoven Architekten, European Investment Bank, Luxembourg.

Beoordeling

Na de tussenpresentatie wordt de kwaliteit van de concept visualisaties beoordeeld.

Het parametrisch model wordt beoordeeld op het nut, duidelijheid, en kwaliteit van het model.

Op de inleverpagina staat precies beschreven wat je moet inleveren. De deadline van de concept visualisaties is de avond voor je derde begeleiding (week 4.3 of 4.4). Deze opdracht levert maximaal 2 punten op.

libVector (2006-03-07)