BK4070 (tot voorjaar 2012): Kwartaal 2, Presentaties en Begeleiding 2 Interieur renderen en Parametrisch Modeleren

Anders dan wat eerder in dit vak werd gedaan doen we voortaan 1-uur sessies met een groep van ongeveer 12 studenten, rond een tafel. De studenten tonen eerst hun resultaten en deze worden gediscusseerd met de docent (en medestudenten) en de student wordt begeleid.

Je moet je voortgang naar het begeleidingsuur meenemen. Anders krijg je ook geen begeleiding.
Je mag altijd naar @hok met je software-geraleteerde vragen.

In deze sessie is de interieur renderen opdracht het onderwerp. We gaan ook over het parametrisch modeleren opdracht praten.

Opdracht 3

Maak een parametrisch model van een dragende glazen muur. Maak een representatieve component van de muur, dan gebruik 'populate surface' techniek om een dragende glazen muur te bouwen.

Werner Sobek en Ingenhoven Architekten, European Investment Bank, Luxembourg.

Opdracht 4

Maak per discipline een daglicht interieur én een kunstlicht interieur van een voor jouw discipline relevante ruimte. De eindpresentie betreft een definitief ontwerp. Het detailniveau is zodanig dat materialisering en licht redelijk ver zijn uitgewerkt en het daardoor de mogelijk biedt visualisaties te maken die de werkelijkheid benaderen. Het is de bedoeling deze visualisaties bij de eindpresentaie te gebruiken.

Een daglicht interier render voorbeeld, door Martijn van Gameren. Een kunstlicht interier render voorbeeld, door Theo Danes.

Theorie

Tutorials

Modellen

Je mag deze oefening met een eigen Maya model maken, maar dat hoeft niet. We hebben een vijftal modellen te beschikking gesteld die je mag gebruiken voor deze wokshop:

Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid - Neutelings Riedijk

Instituut voor beeld en geluid 1 Instituut voor beeld en geluid 2 Instituut voor beeld en geluid 3

Bonnefanten Museum - Rossi

Bonnefanten Museum 1 Bonnefanten Museum 2 Bonnefanten Museum 3

Contemporary Arts Center - Zaha Hadid

Contemporary Arts Center 1 Contemporary Arts Center 2 Contemporary Arts Center 3

Jewish Museum - Liebeskind

Jewish Museum 1 Jewish Museum 2 Jewish Museum 3

Schaulager - Herzog & De Meuron

Schaulager 1 Schaulager 2 Schaulager 3

Download

De getoonde plaatjes zijn in hogere kwaliteit te vinden in elk zipbestand. Je kunt (niet verplicht) deze gebruiken om een idee te krijgen hoe het eindresultaat er ongeveer uit zou moeten zien. Je bent vrij om zelf een camerastandpunt (en ruimte) te kiezen voor de interieurrender.

Renderen

Als je met je groep een flink stel zware renders wilt maken voor je eindpresentatie, dan kan het gebruik van de renderfarm handig zijn. Als je render er op een PC meer dan een half uur over doet, dan biedt de renderfarm voordelen. Bekijk de pagina over de renderfarm eens. Je kunt voor vragen altijd bij ons terecht.

Beoordeling

De interieur renders beoordelen we op de kwaliteit van de renders.

Het parametrisch model wordt beoordeeld op het nut, duidelijheid, en kwaliteit van het model.

Op de inleverpagina staat precies beschreven wat je moet inleveren. De deadline voor het parametrisch model van de glazen gevel en de interieurrenders is de avond voor je vierde begeleiding (week 4.7 of 4.8). Deze opdracht levert maximaal 2 punten op.

Trappen Script v2 (2008-01-09)