BK4070 (tot voorjaar 2012): Kwartaal 1, Lezing Parametric Modeling Parametrisch Modeleren

Tijdens deze lezing krijg je een introductie in 'Parametrisch Modeleren'. We gaan het 'wat', het 'waarom' en het 'hoe' van parametrisch modeleren en parametrisch ontwerpen ontdekken. We gaan ook veel voorbeelden van het praktijk zien.

Parametrisch ontwerpen is het expliciet definiëren van parameters van objecten en het leggen van relaties tussen objecten. Bijvoorbeeld, het plaatsen van een cirkel op het kruispunt van twee lijnen. Dit kun je natuurlijk in elke 2-D of 3-D modeleer en tekenprogramma makkelijk doen. Maar stel dat je tijdens het ontwerpproces de interactie tussen een aantal van zulke cirkels op een variërend raster wilt onderzoeken. Je kunt dit ook makkelijk tekenen in een modeleerprogramma. Alleen kost het meer tijd om al de verschillende alternatieven te tekenen. Bij parametrisch modeleren kun je een expliciete relatie leggen tussen de cirkel en de twee lijnen. Als een lijn zich verplaatst, verplaatst de cirkel ook mee, precies op het kruispunt. En verder kun je meerdere relaties leggen tussen al de verschillende cirkels. Bijvoorbeeld, je kunt de straal van de cirkel afhankelijk maken van andere informatie, zoals de afstand tussen parallelle lijnen. In dit geval, kun je de straal van de cirkel als een parameter (variabel) opstellen, en de afmeting van de straal wordt: de helft van de kleinste afstand tussen de parallelle lijnen. Zo kun je garanderen dat de cirkels elkaar nooit zullen overlappen.

Parametrisch modeleren wordt steeds meer gebruikt in het architectuur praktijk. Vooral voor complexe gebouwen die ook moeilijk te bouwen zijn, is parametrisch ontwerpen zeer nuttig. Ook in het 'Building Information Modeling (BIM)' proces wordt parametrisch modelleren heel vaak gebruikt. BIM is een informatiesysteem, waarbij alle informatie (tekeningen, beschrijvingen en eigenschappen van elementen) van de verschillende disciplines in een model zijn geintegreerd om fouten te minimaliseren. Omdat bij parametrisch modeleren de geometrische relaties tussen objecten expliciet gedefineerd zijn is het doorvoeren van veranderingen veel makkelijker, en daardoor kost het veel minder tijd en geld.

Bige Tuncer geeft deze lezing. Michela Turrin zal het laatste halfuur voorbeelden laten zien van ontwerpprojecten die ze met behulp van parametrisch ontwerpen heeft gemaakt.

Algoarch Links naar rechts: Federation Square Building, Melbourne, by Lab Architecture Studio; Bishopsgate Tower, London, by KPF; and, Great Court, British Museum, London, by Foster and Partners.

Lees de uitleg en maak de volgende Grasshopper tutorials in TOI-pedia om voor te bereiden voor de opdracht.

Curve to Helix (2009-10-07)