BK3070 - Lezingen

Voor de BK3070 zijn een viertal lezingen ingepland. Deze lezingen hebben elk een eigen thema wat aansluit bij het onderwerp van het semester.

Opbouw lezingen

Om structuur te krijgen in de lezingen hebben wij er voor gekozen om elke lezing volgens een vaste onderverdeling op te bouwen:

1. The Big Picture
    De lezing begint met het toelichten van het onderwerp en de plaatsing van dit onderwerp binnen het veld van Design Informatics. Hierbij zal de relatie met eerder behandelde onderwerpen worden aangehaald. De stof in dit gedeeldte van de lezing behoord tot datgene wat je verondersteld wordt te kennen aan het eind van het vak. Deze stof van elk van de vier lezingen bij elkaar genomen is de theoretische basis van dit vak. Hierdoor is het gemakkelijker datgene wat je in de praktijkoefeningen doet te plaatsen in het ontwerpproces.

2. Toepassingen in de ontwerppraktijk
    Het tweede gedeelte van de lezing gaat verder in op de toepassing van de besproken onderwerpen in de ontwerppraktijk. Hierbij worden projecten van verschillende architecten en onderzoekers gerelateerd aan het onderwerp. Dit geeft een goed beeld van de diverse praktische mogelijkheden binnen het ontwerpproces. Deze kennis dient vooral als inspiratie voor een eigen toepassing van het onderwerp.

3. Voorbeeld praktische toepassing
    We eindigen alle lezingen met een kort voorbeeld van een mogelijke toepassing die valt binnen de mogelijkheden die jullie zelf hebben. Deze opdracht is afgestemd op het huidige kennisniveau en met de voor jullie beschikbare middelen binnen Grasshopper en in de TOI-Pedia. Niet al deze opdrachten zijn verplicht of toe te passen maar kunnen je wel extra inzicht geven in de mogelijkheden. Voor zover mogelijk sluiten deze opdrachten aan bij het ontwerpen van de geluidswal wat tijdens de workshops wordt besproken.

Onderwerpen Lezingen

Lezing 1 - Introductie lezing

De eerste lezing uit de serie is de introductielezing voor het gehele vak. Tijdens deze lezing worden de structuur en de opdracht toegelicht. Daarnaast zal een introductie worden gegeven in het Parametrisch Ontwerpen, het onderwerp dat centraal staat in dit vak.

Bij deze lezing horen de volgende opdrachten (verplicht voor iedereen die de workshops volgt!):

Download lezing

Lezing 2 - Design Space Exploration

De eerste lezing uit de serie gaat in op Design Space Exploration ofwel het maken/generen van varianten van een ontwerp en daar een keuze in maken. De Design Space is de collectie van mogelijke oplossingen voor een ontwerpvraagstuk. Er is veel gelijkenis met het traditionele ontwerpproces waarbij de ontwerper vaak meerdere studies doet op zoek naar een oplossing voor het ontwerpvraagstuk alleen is bij/zij vaak gebonden door tijd, geld en mogelijkheden. Hierbij kan een parametrisch model uitkomsten bieden en het mogelijk maken om meer varianten te kunnen maken en testen. Tijdens deze lezing geven we je een overzicht van de vele mogelijkheden en toepassingen in het ontwerpproces.

Lezing 3 - Performative Design

info volgt nog