BK3070 - Informatica Medium

Wall

Welkom op de website van BK3070, informatica 2. Dit semester draait voor informatica om visualiseren en onderzoeken van het architectonisch beeld. Het in 2D of 3D toetsen en weergeven van ontwerpideeën met behulp van de computer staat hierbij centraal. Hierbij gaan we in op het gebruik van parametrisch ontwerpen als toevoeging op het al bestaande ontwerpproces. Hierbij gaat het om het inzetten van de computer om de logica van het ontwerp vast te leggen en dit te gebruiken voor het genereren en toetsen van het ontwerp/de ontwerpen.

Er zijn lezingen, workshops en begeleidingen om de benodigde technieken en software eigen te maken. In de lezingen wordt praktische informatie verschaft, zodat deze toegepast kan worden bij de workshops. Het resultaat wordt besproken met de docent. Tijdens de lezingen worden ook de opdrachten toegelicht. Tijdens de begeleidingen wordt verwacht dat de kennis uit voorgaande lezing(en) aanwezig is, dus zorg dat je de lezingen niet mist.

Parametrisch Ontwerpen

Example of a grasshopper model

Parametrisch ontwerpen is het expliciet definiëren van parameters van objecten en het leggen van relaties tussen objecten. Bijvoorbeeld, het plaatsen van een cirkel op het kruispunt van twee lijnen. Dit kun je natuurlijk in elke 2-D of 3-D modeleer en tekenprogramma makkelijk doen. Maar stel dat je tijdens het ontwerpproces de interactie tussen een aantal van zulke cirkels op een variërend raster wilt onderzoeken. Je kunt dit ook makkelijk tekenen in een modeleerprogramma. Alleen kost het meer tijd om al de verschillende alternatieven te tekenen. Bij parametrisch modeleren kun je een expliciete relatie leggen tussen de cirkel en de twee lijnen. Als een lijn zich verplaatst, verplaatst de cirkel ook mee, precies op het kruispunt. En verder kun je meerdere relaties leggen tussen al de verschillende cirkels. Bijvoorbeeld, je kunt de straal van de cirkel afhankelijk maken van andere informatie, zoals de afstand tussen parallelle lijnen. In dit geval, kun je de straal van de cirkel als een parameter (variabel) opstellen, en de afmeting van de straal wordt: de helft van de kleinste afstand tussen de parallelle lijnen. Zo kun je garanderen dat de cirkels elkaar nooit zullen overlappen.

Deadlines, inleveren en de toets

Voor het inleveren van producten gebruiken wij het infobase systeem. Een (inmiddels behoorlijk) grote database van al het studentenwerk van de afgelopen jaren. Een link naar de inlever mogelijkheid vind je via de link naar de inleverpagina. Op deze pagina staan ook de deadlines voor de verschillende producten. De deadlines zijn ruim vantevoren bekend, dus hou hier rekening mee in relatie tot andere deadlines en presentaties.

Laptops

laptop_kaduuk_icoon

Wij zullen dit semester zwaar leunen op het gebruik van laptops aangezien er op de faculteit weinig vaste computers meer zijn. Zorg dat je bij de workshops en colleges altijd een volle accu en muis bij je hebt. Het is aan jezelf verantwoordelijkheid te dragen voor je eigen laptop en data. Zorg dus dat je voldoende backups maakt, en dat software functioneert en van het juiste versie nummer is.

Software

De volgende software wordt tijdens het semester gebruikt:

Studenten kunnen op verschillende plekken software betrekken voor een eigen computer:

Software voor studenten (@Hok Studenten ICT Support)

De genoemde software is ook beschikbaar op de vaste computers die op alle ateliers aanwezig zijn.

BK3070 Quicklinks:

Display EP Off (2006-07-21)