BK3OV3: Week 4: Vorm, ruimte, simulatie, analyse en optimalisatie

Ontwerpen is een iteratief proces. Je maakt een ontwerpbeslissing, je analyseert deze in zijn context en maakt verbeteringen op basis van die analyse. Er is dus een relatie tussen het analyseren van de ontwerpbeslissingen en het aanpassen van het ontwerp. Om dit proces effectief te ondersteunen heeft sommige ontwerpsoftware een zogenaamde parametrische structuur. Dit betekent niet meer dan dat het ontwerp niet alleen is aan te passen door vorm direct aan te passen, maar door het aanpassen van waarden en formules die gebruikt worden om de vorm te genereren. Bijvoorbeeld de diameter van een cilinder of de lengte van een balk.

In een parametrische ontwerpomgeving leg je relaties tussen de verschillende onderdelen vast. Dat kunnen eenvoudige numerieke relaties zijn, zoals een afstand tussen twee delen, maar ook complexere formules of voorwaardelijke afhankelijkheden. Je maakt een soort ‘recept’, waarbij nog ruimte is om te variëren met precieze hoeveelheden. Hierdoor zijn veranderingen makkelijker en sneller door te voeren dan in een niet parametrische omgeving. Het principe blijft grotendeels gelijk, alleen de gebruikte waardes (parameters) verschillen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een parametrische structuur als standaard geldt voor de meeste ontwerpsoftware voor de architectuur en andere industrieën.

Als je van te voren weet welke invloed bepaalde delen van je gebouw kunnen hebben op bijvoorbeeld wind en zon, dan kan je deze zo definiëren dat ze eenvoudig zijn aan te passen zijn.

De leerstof voor week 4

Voor de opdracht van week 4 neem je de volgende leerstof door:

Leerstof opgave: Om aan te tonen dat je tijdig de leerstof hebt doorgenomen dien je uiterlijk de maandag van week 4 onderstaande kleine opdracht te hebben ingeleverd:

De opgave van week 4

Je kiest aan de hand van de zon en wind simulatie van week 3 een onderdeel van je ontwerp uit dat invloed heeft op de bezonning en/of wind. Je bepaalt van dit onderdeel welke geometrische eigenschappen van invloed zijn. Hierbij kun je denken aan aspecten als lengte, breedte, hoogte, positie en rotatie. Door dit onderdeel van je ontwerp zo te definiëren dat het snel en eenvoudig aan te passen is, wordt het mogelijk effectief te werken richting een optimale oplossing. Je gebruikt hiervoor Grasshopper. Grasshopper is een plug-in voor Rhino. Het stelt de ontwerper in staat specifiek deze geometrische eigenschappen en relaties te definiëren zodat ze makkelijk aangepast kunnen worden. Het ondersteunt daarmee het itererend ontwerpproces.

De snelheid van de ontwerpiteraties is in dit geval niet alleen afhankelijk van de parametrische structuur maak ook van de snelheid van de simulatie. Je simuleert je aangepaste model opnieuw in Revit of Flow Design om te kijken of de aanpassing een verbetering heeft opgeleverd van de bezonning en luwte van het terras.

Aan de hand van de uitkomsten van de analyse pas je het ontwerp van het ingangsgebouw en de beeldentuin aan en werkt het verder uit tot een concept schetsmodel.

Je documenteert het proces in woord en beeld en plaatst dit op je A3 poster voor week 4. Op deze poster geef je tenminste inzicht in onderstaande punten:

Poster week 4

Benodigde bestanden

Voor de opdracht van week 3 heb je de volgende bestanden nodig:

Je levert de producten in via de Inleverpagina

Repository

Hieronder vind je extra materiaal dat je kunt gebruiken bij de opdracht van deze week. Het bestaat uit verdiepend en verbrendend materiaal. Het is geen verplichte lesstof.

En ter vermaak:

libVector (2006-03-07)