BK3OV3: Week 1 - Vorm en ruimte

Introductie

Het genereren van vorm in de computer vereist kennis van verschillende modelleertechnieken. Deze modelleertechnieken zijn afhankelijk van de wiskundige omschrijving van de vorm. De keuze van de modelleertechniek heeft invloed op de mogelijkheden om vorm te genereren en deze aan te passen. Dit is vergelijkbaar met het maken van een maquette waarbij de keuze van het materiaal bepalend is voor de vormvrijheid. Een gebogen wand kan prima met karton worden gemaakt maar niet met het onbuigbare MDF.

De mogelijkheden om vorm te genereren en deze te bewerken wordt mede bepaald door de wiskundige omschrijving van de geometrie in de computer. Deze verschilt maar weinig in de reeks van programma’s die deze modelleertechnieken gebruiken. Kennis van de eigenschappen en mogelijkheden om vorm te genereren is daarmee grotendeels onafhankelijk van de gebruikte software en vooral afhankelijk van de gekozen modelleertechniek.

Kennis van de mogelijkheden en eigenschappen van de modelleertechnieken vormt de basis voor het effectief kunnen inzetten van de computer in het ontwerpproces. In deze module worden de drie meest gebruikte modelleertechnieken behandeld: ‘Solid-’, ‘NURBS-’ en ‘Polygoonmodelleren’. We gebruiken hiervoor McNeel Rhinoceros en in week 4 en 5 de visuele programmeeromgeving Grasshopper, een plug-in voor Rhinoceros.

In de eerste week wordt er gebruik gemaakt CSG (Constructive Solid Geometry) om het verzonken deel van de beeldentuin te maken. Het werken met CSG is vrij specifiek en maakt het mogelijk snel varianten te maken. De keuze van modelleertechnieken is zowel van invloed op het ontwerpproces als het resulterend ontwerp. Daarom is het belangrijk om de verschillen te kennen om een gefundeerde keuze te kunnen maken.

De Lezingen van week 1

Introductie lezing: Een algemene inleiding in BK3OV3. - Winfried Meijer (TOI)

Performative Design: Een presentatie van het proces en de methodiek van "Performance Based Design" - Michela Turrin (TOI)

Performative Design: Een kijkje achter de schermen bij UN Studio - Juergen Heinzel (UN Studio)

Geometrie: Een uitleg over het gebruik van geometrie in de computer - Paul de Ruiter (TOI)

De leerstof voor week 1

Voor de opdracht van week 1 neem je de volgende leerstof door:

Leerstof opgave: Om aan te tonen dat je tijdig de leerstof hebt doorgenomen dien je uiterlijk dinsdag onderstaande kleine opdracht te hebben ingeleverd (studenten die op dinsdag de eerste workshop hebben dienen deze opdracht voor aanvang van de workshop te hebben ingeleverd):

De opgave van week 1

Na de leerstof opgave van week 1 begin je met het maken van een concept schetsontwerp van een nieuwe ingang van het Escher museum in Den Haag.

Grotere kaart weergeven

De nieuwe ingang omvat een verzonken beeldentuin met restaurant en galerij. Op plein niveau maak je een klein gebouw met de ingang naar deze beeldentuin. In week 1 beperken we ons tot de invulling van de verdiepte beeldentuin, waar je ruimte creëert voor beelden, een terras en een beschutte looproute van de nieuwe ingang naar het bestaande museum. Zie ook het Programma van Eisen. In week 2 gaan we ook met de overkapping boven de trap en lift aan de slag.

BK3OV3 ontwerplocatie plattegrond
Overzicht ontwerplocatie

Het verzinken van de beeldentuin is een bewuste keuze. Niet alleen vanwege het intact houden van het plein, maar ook om in de eerste oefening te focussen op het maken van ruimte en niet van vorm.

BK3OV3 ontwerplocatie doorsnede
Doorsnede ontwerplocatie

Je start met een vast volume ter grote van de uitgegraven nieuwe ingang. Uit dit volume haal je delen weg en voeg je eventueel delen toe. Je maakt drie varianten met oplopende vorm complexiteit:

1. Een variant met alleen rechte wanden
  2. Een variant met rechte en enkel gekromde wanden
  3. Een variant met rechte en dubbel gekromde wanden.

Deze drie varianten dienen als basis voor de opgave van week 2.

Je documenteert het proces in woord en beeld en plaatst dit op je A3 poster voor week 1. Op deze poster geef je tenminste inzicht in onderstaande punten:

Poster week 1

Benodigde bestanden

Voor de opdracht van week 1 heb je de volgende bestanden nodig:

Je levert de producten in via de Inleverpagina

Repository

Hieronder vind je extra materiaal dat je kunt gebruiken bij de opdracht van deze week. Het bestaat uit verdiepend en verbrendend materiaal. Het is geen verplichte lesstof.

3D scannen

In steeds meer architecten bureaus wordt het gebruik van fysieke modellen gecombineerd met digitale modellen. Dit switchen van medium kan niet alleen het ontwerpproces ondersteunen maar ook het communicatie proces. De laatste jaren gaan de ontwikkelingen op dit gebied erg snel. Niet alleen op het gebied van het digitaliseren van fysieke modellen dmv inscannen maar ook het snel produceren van complexe fysieke modellen van digitale modellen dmv 3D printen. In deze workshops zullen we beidde laten zien. In week 5 zal je een model maken die 3D wordt geprint en zal worden tentoongesteld aan het eind van het semester.

Er zijn verschillende programma’s en systemen beschikbaar voor het 3D scannen. Het scannen heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen door de beschikbaarheid van goedkope en soms gratis software voor het vertalen van een fysiek model naar een digitaal model. Deze technieken komen nu binnen het bereik van de doorsnee computer gebruiker.

Professionele systemen zijn natuurlijk veel nauwkeuriger maar zijn daarbij ook een stuk duurder. En met stuk bedoel ik een flink stuk. Een professionele laser handscanner kan snel 15.000 euro of meer kosten.

En omdat je soms ook even iets anders moet doen om te ontspannen:

Non-linear grid optimization (surface relaxation) (2006-10-03)