BK3OV3: Organisatie

Algemeen

Je maakt een concept schetsontwerp van een uitbreiding van het Escher museum in Den Haag. Deze uitbreiding omvat een verzonken beeldentuin met terras en een nieuwe ingang. Het ontwerp wordt gebruikt om vaardigheid te krijgen in het proces van vormgeneratie, simulatie/analyse en aanpassing van de vorm in een digitale omgeving.

In deze module wordt er gebruik gemaakt van de krachtige mogelijkheden van vormgeneratie en simulatie/analyse in de computer. Voor deze oefening wordt een eenvoudig ontwerp in 3 dimensies gemaakt in de computer. Dit ontwerp wordt geplaatst in een nauwkeurig virtueel model van de ontwerplocatie. Het combineren van een virtueel model van de locatie en het ontwerp geeft de mogelijkheid deze in de context van zijn omgeving te analyseren. Het ontwerp wordt gebruikt om vaardigheden op te doen in het genereren en aanpassen van 3D digitale geometrie.

In week 3 worden simulaties en analyses uitgevoerd op gebied van de wind en bezonning met behulp van meteorologische data van de locatie. Met de resultaten van de analyses wordt het ontwerp geoptimaliseerd om beter aan te sluiten op de klimatologische context van de locatie.

In week 5 wordt het project afgerond. Van het uiteindelijke ontwerp worden beelden gemaakt voor een presentatieposter. Uit alle ontwerpen worden er een paar uitgekozen voor een tentoonstelling. De gekozen ontwerpen worden 3D geprint. Dit vormt de transitie van de digitale naar de fysieke omgeving. De kring is daarmee gesloten in de OV leerlijn.

Er zijn 5 workshops van 4 uur. Elke workshop wordt op zaal gegeven, waarbij deelopdrachten uitgevoerd worden onder begeleiding van een docent. Deze workshops worden ondersteund met online lesmateriaal bestaand uit zowel tekst als instructievideo’s. Aan het einde van de workshop wordt de deelopdracht besproken met de studenten. Elke workshop wordt ondersteund door een lezingenreeks van 4 uur waarin zowel aandacht is voor het specifieke onderwerp (verdiepend) als de context (verbredend).

De begeleiding wordt in 5 weken aangeboden.

Let op: Voor de workshops geldt een aanwezigheidsplicht.

Periode Workshops College Online les
materiaal en
instructie video’s
Zelfstudie
week 1 4 uur * 4 uur 4 uur 12 uur
week 2 4 uur * 4 uur 4 uur 11 uur
week 3 4 uur * 4 uur 4 uur 11 uur
week 4 4 uur * 4 uur 4 uur 11 uur
week 5 4 uur * 4 uur 11 uur

*) Verplichte aanwezigheid (ivm beoordeling van het proces)

Zelfstudie

Voor deze cursus hebben we enkele tutorials voor jullie samengesteld die uitleggen hoe je zelf kan beginnen met o.a. modelleren. Deze tutorials zijn bedoeld als introductie, maar leggen lang niet alle functionaliteit uit. Naast de directe vormen van leren (begeleiding) blijkt eigenlijk het zelf kunnen zoeken naar oplossingen voor problemen die je tegenkomt de belangrijkste vaardigheid bij elk software pakket.

De informatie die je op internet tegenkomst is grofweg in de volgende delen op te splitsen:

1. Video Tutorials: Video tutorials zijn een krachtige manier om een introductie in een software pakket te krijgen en te begrijpen waar je mee bezig bent.
  2. Discussiefora: Op discussiefora kom je vaak problemen en oplossingen tegen van professionals en studenten die eerder tegen dezelfde dingen aangelopen zijn.
  3. Blogs en persoonlijke webpagina's: Er zijn vele blogs en webpagina's met tips en tricks voor vrijwel alle software.
  4. De "help" files: Onder meer Rhino heeft een zeer uitgebreide "Help".
  5. Boeken: Voor verschillende softwarepaketten zijn boeken beschikbaar.
  6. Google: Gericht zoeken op Google geeft vaak antwoord op je vraag.

Dus, naast het feitelijk leren van de softwarepaketten die we nu aanbieden is het ook verstandig jezelf te leren hoe je oplossingen voor problemen kunt vinden.

Samen leren

Voor deze opdracht delen we de studenten in in groepen. Naast de begeleidingen wordt er van je verwacht een bijdrage te leveren binnen de groep. Uit ervaring is gebleken dat een groot deel van de vragen goed onderling opgepakt kan worden. Studenten haken minder snel af wanneer ze vastlopen door problemen met de software. Daarom maken we groepen, waarbij het de bedoeling is dat je naast de workshopuren ook een groot deel van de zelfstudie in groepsverband doet.

Deze bijdrage is als volgt:

Na de eerste workshop wisselen de groepjes telefoonnummers en emailadressen uit en worden in elk geval 5 vaste werkdagen afgesproken voor het komende kwartaal.

TOI Analysis (2007-04-18)