BK3OV3: Performative Design

Inleiding

In de eerste twee semesters is een reeks thema’s behandeld die relatie hebben met het architectonisch ruimtelijk ontwerpen en representeren, zoals perspectief, compositie, kleur, schaal en repetitie. Het bedenken, testen en aanpassen van het ontwerp is een iteratief proces in het zoeken naar een zo goed mogelijk ontwerp. Dit proces vormt de basis voor de oefening in deze module.

Voor deze oefening wordt een methodiek gebruikt die in het Engels ‘Performative Design’ wordt genoemd. Er is geen directe Nederlandse vertaling, maar ‘prestatie- en efficiëntie gedreven ontwerp’ komt het dichtst in de buurt. Deze methodiek ondersteunt het itererend ontwerpproces van vormgeneratie, simulatie/analyse en optimalisatie. Deze methodiek wordt steeds belangrijker door de vraag naar steeds complexere en efficiëntere gebouwen.

bk3ov3 parametrisch ontwerpen Het iteratieve proces van parametrisch ontwerpen.

Software

Er wordt met diverse programma's gewerkt. Welke je nodige hebt en hoe je die kun installeren staat beschreven op de BK3OV3 Downloads en Links pagina.

Als je een Apple computer hebt, moet je Windows installeren. Een deel van de programma's is namelijk alleen beschikbaar voor Windows. Als je vragen hebt hoe je dat het beste kunt aanpakken, ga dan langs bij @Hok Student ICT Support voor advies.

BK3OV3 Quicklinks:

Curve Surface Intersect (CSI) (2007-02-20)