Projecten: Renderfarm

Fake or Photo? (Alias) TOI is in 2005 een project gestart voor het opzetten van een renderfam. In het collegejaar 2005-2006 zal de pilot lopen. In de pilot zal onder andere bekeken op welke wijze deze voorziening beschikbaar gesteld kan worden aan de studenten (als betaalde dienst). De voorziening zal voor een aantal vakken van TOI kosteloos gebruikt kunnen worden door studenten die deelnemen aan dat vak.

Actuele informatie

Actuele informatie is te vinden op de hoofdpagina van de renderfarm.

Renderfarm Hardware

Gedurende het collegejaar 2005-2006 zal de renderfarm getest worden. Als eindresultaat komt er een plan hoe de renderfarm als dienst aan alle studenten ter beschikking gesteld kan worden en tegen welke vergoeding.

Wat is een renderfarm?
Een renderfarm is kortgezegd een verzameling computers die uitsluitend plaatjes uitrendert. In dit geval is het een cluster van computers met bijbehorende software om in Maya plaatjes uit te renderen. Het voordeel is dat er met een renderfarm veel rekenkracht beschikbaar is en dat deze makkelijk te gebruiken is. Speciale software zorgt ervoor dat complexe taken opgesplitst kunnen worden en dat de resultaten weer op de juiste wijze samengevoegd worden.

Waarom een renderfarm?
Sommige render taken zijn te groot en te complex om op een enkele computer binnen een acceptabele tijd te voltooien. De enige haalbare optie is om meerdere computers parallel te laten werken. Aangezien de ICTO computers van de faculteit gebruikt worden als werkplek en een hoge bezetting kennen, is het niet wenselijk dat het paralelliseren me tde bestaande ICTO infrastructuur gedaan wordt.
Het alternatief is om 'dedicated hardware' in te zetten: een renderfarm.

Geschiedenis

De Renderfarm die in 2005 is opgezet is, bestond uit 7 dual Xeon 3,4 GHz render nodes (HP Proliant) en 1 'master' server. De gebruikte software was Muster van Virtual Vertex op een 64bits Windows Server 2003 x64 platform.

In mei 2008 werd de faculteit Bouwkunde getroffen door een grote brand, waarbij het gehele gebouw verloren is gegaan. Zo ook de renderfarm die in het faculteitsgebouw was ondergebracht.

In november 2008 is een geheel nieuwe renderfarm operationeel gekomen. Deze bestaat uit 10 render nodes (HP Proliant Dual Quadcore Xeon 2,5 GHz) en 1 'master' (HP Proliant Quadcore AMD 2,1Ghz). De gebruikte software is Muster van Virtual Vertex op een 64bits Windows Server 2003 x64 platform.

Switch Vertices (2013-01-18)