BK4100: Workshop 4 Interfaces voor MEL scripts

In deze workshop gaan we verder in op MEL scripting. De focus ligt op het ontwerpen en scripten van interfaces.

MEL interfaces

Tijdens deze workshop worden de mogelijkheden verkend om een interface te maken voor een MEL script. Interfaces maken een script veel gebruiksvriendelijker en toegankelijker. Dikwijls worden scripts die via internet beschikbaar zijn niet standaard met een interface geleverd. Het toevoegen van een interface kan dan nuttig zijn.

Enkele bronnen voor MEL scripts:

Een andere mogelijkheid is het maken van een eigen 'toolbox'. Bijvoorbeeld een interface om snel de intensiteit van alle lampen in je scene aan te kunnen passen. Of een extrusie toolbox om standaard profielvormen snel te kunnen extruderen.

De mogelijkheden zijn practisch eindeloos. De interface van Maya zoals je die kent is vrijwel geheel uit MEL scripts opgebouwd!

Deelopdracht 1

Maak een simpele 'tool' die je bijvoorbeeld een aantal kubusjes genereert. Het aantal kubusjes geef je op in een interface, en wanneer je op een knop drukt worden de kubusjes gemaakt.

Deelopdracht 2

Maak een MEL-script. Voorzie het script van voldoende duidelijk commentaar.

InverseArcRadius (2006-03-20)