BK4100: Workshop 2 Van schetsontwerp naar voorlopig ontwerp

Inleiding

Tijdens deze workshop leer je op een snelle manier een presentatie van een schetsontwerp te maken. Je brengt je gebouw op eenvoudige wijze naar een hoger detailniveau. Dit wordt gedaan met behulp van plaatjes die op de geometrie in Maya aangebracht wordt. De hiervoor gebruikte techniek heet UV-texturing.

Gevels worden dus niet gemodelleerd, maar met behulp van plaatjes op een eenvoudig (massa) model geplakt. Modelleren zou in deze fase erg tijdrovend zijn, zeker als er nog veel veranderingen aangebracht worden. Door in Photoshop verschillende plaatjes te maken, kunnen in Maya diverse eigenschappen van het uiterlijk aangepast worden:

Door gebruik te maken van texturen kunnen snel verschillende opties voor het uitwerken van het (gevel-) ontwerp vergeleken worden. Het visualiseren gaat snel en er kunnen makkelijk aanpassingen gemaakt worden.

Verder maak je de eerste opzet voor je bouwtechnische tekeningen (plattegronden, gevels en eventueel doorsnedes), detailniveau 1:500.

Opdracht

Afronden varianten studie.
Uitwerking van het massamodel richting VO door middel van UV texturing (3D gevel studie) en opzet van technisch tekeningen (1:500)

Bookshelf Generator (2014-03-31)