BK4100: Leerdoelen

Leerdoelen

Hieronder worden de leerdoelen beschreven voor dit vak. De leerdoelen worden zowel in de practica behandeld. Bij de beoordelingscriteria is te zien hoe de leerdoelen getoetst worden.

1. De student heeft kennis van informatica in het ontwerpproces. Specifiek voor het schets-, voorlopig- en definitief ontwerpfase.
    • De student heeft kennis van het gewenste detailniveau in elke ontwerpfase.
    • De student heeft kennis van de vereiste producten in elke ontwerpfase.
    • De student heeft kennis op welke wijze informatica een bijdrage kan leveren bij deze vereiste producten in de ontwerpfase.
  2. De student heeft kennis voor elke fase van het ontwerp proces welk middelen hij het beste kan inzetten. (schets, 3D computer model maquette etc)
    • De student heeft kennis van de basisbegrippen van Rapid prototyping
    • De student heeft kennis van de basisbegrippen van materialisatie en texturering in een ICT omgeving
  3. De student heeft begrip van de verschillen tussen een technische tekening en 3D-model.
    • De student heeft kennis van het informatieniveau behorende bij 3D modellen.
    • De student heeft kennis van het informatieniveau behorende bij 2D tekeningen.
  4. De student heeft begrip van de voorwaarden die gesteld worden in een ICKT omgeving bij het werken in een team verband.
    • De student heeft kennis van bestandsuitwisseling
    • De student heeft kennis van tekenafspraken
    • De student heeft kennis van informatie-uitwisseling en de problematiek die daar bij hoort
  5. De student kan informatica gebruiken als gereedschap in het ontwerpproces.
    • De student kan zijn ontwerp op elk gewenst detailniveau modelleren.
    • De student kan de afweging maken tussen modelleren en textureren.
    • De student kan door middel van het gebruik van textuur materialen aanduiden.
    • De student kan het 3D model zo manipuleren dat het gebruikt kan worden voor het creëren van technisch tekeningen.
    • De student kan een plan van aanpak maken voor het uitwerken van het ontwerp in een informatica-omgeving.
    • De student kan een virtueel prototype maken van zijn ontwerp.
  6. De student kan met behulp van 3D software zijn ontwerpbeslissingen ruimtelijk weergeven en zijn ontwerp kwantificeren en analyseren met behulp van informatica-tools.
    • De student kan een interieur lichtstudie maken van een gedefinieerde ruimte.
    • De student kan een globale kostenberekening maken op basis van een ruimtelijk model.
    • De student kan de materiaal keuze van het ontwerp ondersteunen met informatica-tools.
  7. De student kan informatie (2D en 3D) aan elkaar koppelen waardoor hij informatie kan uitwisselen.
    • De student kan Maya en Excel met elkaar koppelen.
    • De student kan Maya en AutoCad met elkaar koppelen.
    • De student kan AutoCad en Maya met elkaar koppelen.
  8. De student kan in een ICKT omgeving werken in teamverband.
    • De student kan op referentie basis 2D bestanden uitwisselen tussen verschillende ontwerpdisciplines.
    • De student kan op referentie basis 3D bestanden uitwisselen tussen verschillende ontwerpdisciplines.
    • De student kan een plan van aanpak maken voor het uitwerken van het ontwerp in een ICKT-omgeving in team verband.

Trappen Script v2 (2008-01-09)