BK3070: Thema Modelleren Het modelleren van een stedenbouwkundige situatie

Tile

Gedurende het semester gaat iedere student werken aan een "tile" van een stad. Deze tile is 250x250m groot en bevat een mix van hoog en laagbouw gescheiden door openbare ruimte. Deze tile is zo gekozen dat binnen het vak BK3070 alle aspecten voldoende behandeld kunnen worden die nodig zijn voor het ontwerpen en uitwerken van het eigen stedenbouwkundig ontwerp. Iedere student begint met het "ontwerpen" van deze tile. Aan het eind van het semester zullen de tiles samengevoegd worden om een grote stad te vormen.

Tile in stad

In een later stadium kan in overleg met de docent van BK3070 besloten worden om het eigen ontwerp als uitgangspunt te nemen. Het ontwerp kan simpel opgezet worden omdat het voornamelijk gaat om de toepassing van technieken. Het product zal niet op zijn architectonische kwaliteiten worden beoordeeld. Voor het ontwerpen is, in samenspraak met de semestercoordinator, een tweetal methoden beschikbaar die beiden gebruikt dienen te worden.

"During design of an urban environment, two approaches are applicable to quickly model design decisions and reflect on those. Both have a different approach in developing the urban space.
The first design method starts with an empty ground plane on which the urban fabric is placed, this consist of building blocks or seperate buildings. The urban fabric defines the open space in between. This method will be referred to as the block method.
The second method starts with a solid piece of urban fabric out of which the volumes of open spaces are extracted by carving. By shaping the open space, the urban fabric is designed. This method will be referred to as the carve method. "

Blokken Methode

Blokken methode Links

De blokken methode is de meest bekende methode aangezien we gebruik maken van de technieken die we in BK2070 hebben geleerd. Bij de blokken methode worden de geometrische objecten (bouwblokken) los op de locatie geplaatst en gevormd. Je kan elk blok als een op zich zelf staande entiteit beschouwen. De ruimte die over blijft tussen de blokken is de openbare ruimte. Kortgezegd: De openbare ruimte wordt gevormd door de bouwblokken die erin staan

Snede Methode

boolean_tool

De snede methode kent een andere benadering. Hierbij worden de straatprofielen getekend en vormgegeven in 3D. Deze worden vervolgens van de maximale massa (de "koek") afgehaald. Wat over blijft zijn de bouwblokken. Kortgezegd: De bouwblokken wordt gevormd door de straatprofielen die het gebied doorsnijden.

TOI heeft voor deze ontwerp methode een tool ontwikkeld die het ontwerpen in 3D met de snede methode makkelijker maakt. In de TOI-Pedia is een handleiding te vinden: Modelling urban space

Zonnestudie

Binnen een stedenbouwkundig ontwerp, waarin hoog- en laagbouw gecombineerd zijn, is een zonnestudie een essentieel onderdeel voor het analyseren van het ontwerp. Hiervoor is in de TOI Maya Toolbox een zonnesimulator beschikbaar waarmee datum, tijd en locatie ingesteld kunnen worden. De tool zorgt ervoor dat de Mental Ray physical sun & sky in Maya accuraat ingesteld worden.

TOI-Pedia Lesmateriaal

De volgende stukken in de TOI-Pedia zijn van belang voor deze opdracht. Daarnaast kan je op de algemene BK3070 pagina in de TOI-Pedia kijken voor extra informatie.

Deze opdracht is individueel en is vereist voor de volgende opdracht. Het werk wordt tijdens de eerste begeleiding besproken.

Op de inleverpagina staat precies beschreven wat je moet inleveren en wanneer de deadline is.

libVector (2006-03-07)