BK3070 (t/m studiejaar 2010-2011) - Informatica Medium

Let Op!! Deze vakinformatie is niet meer courant en geld alleen voor de BK3070 t/m studiejaar 2010-2011. Deze oude variant is nog t/m Q4 van het collegejaar 2011-2012 te herkansen d.m.v. de toets.
De huidige BK3070 is hier te vinden

render_by_1315404 Welkom op de website van BK3070, informatica 2. Dit semester draait voor informatica om visualiseren en onderzoeken van het architectonisch beeld. Het in 2D of 3D toetsen en weergeven van ontwerpideeën met behulp van de computer staat hierbij centraal.

Er zijn lezingen, workshops en begeleidingen om de benodigde technieken en software eigen te maken. In de lezingen wordt praktische informatie verschaft, zodat deze toegepast kan worden bij de workshops. Het resultaat wordt besproken met de docent. Tijdens de lezingen worden ook de opdrachten toegelicht. Tijdens de begeleidingen wordt verwacht dat de kennis uit voorgaande lezing(en) aanwezig is, dus zorg dat je de lezingen niet mist.

Maya

maya_icoon

Er is tegenwoordig een groot aanbod aan 3D applicaties. Sommige 3D programma's zijn bedoeld voor een specifieke categorie. Zo zijn er voor de bouwkunde specifieke 3D programma's (o.a. ArchiCAD en Revit) of voor de product ontwikkeling (o.a. Solidworks en AliasStudio). Maar er zijn ook programma's die een breder spectrum bedienen. Deze programma's zijn niet specifiek voor één bepaalde industrie en bieden daarom de beste optie voor het gebruik in de opleiding bouwkunde.

Maya biedt in vergelijking met de rest de meeste mogelijkheden (vooral ook in de breedte) en is daardoor dus niet snel beperkend in de toepassing. Het wordt gebruikt in de film industrie (Madagascar, Star Wars, Lord of the Rings), de games industrie (Unreal, Resistance 2) en in de architectuur (Greg Lynn, Zaha Hadid, VVKH architecten).

Dit semester gaan we verder waar we bij BK2070 zijn gebleven. Na het modelleren komt nu het materialiseren, textureren en belichten van een stedenbouwkundige situatie aan bod. Daarnaast gaan we in op het opbouwen van het beeld (de render) en het proces van renderen.

Photoshop

photoshop_icoon

Tijdens dit vak wordt, naast Maya, intensief gebruik gemaakt van Adobe Photoshop. Photoshop is algemeen bekend als beeldbewerkingspakket en wordt gebruikt in een groot aantal industriën. De term "photoshoppen" is inmiddels synoniem geworden voor het nabewerken en aanpassen van afbeeldingen. Ondanks dat dit programma niet specifiek bedoeld is voor de architectuur, biedt het in veel situaties een oplossing wanneer het om het creëeren van een bepaald beeld gaat. Daarnaast gebruiken we Photoshop om eigen materialen (texturen) te maken.

Deadlines, inleveren en de toets

Voor het inleveren van producten gebruiken wij het infobase systeem. Een (inmiddels behoorlijk) grote database van al het studentenwerk van de afgelopen jaren. Een link naar de inlever mogelijkheid vind je via de link naar de inleverpagina. Op deze pagina staan ook de deadlines voor de verschillende producten. De deadlines zijn ruim vantevoren bekend, dus hou hier rekening mee in relatie tot andere deadlines en presentaties.

Laptops

laptop_kaduuk_icoon

Wij zullen dit semester zwaar leunen op het gebruik van laptops aangezien er op de faculteit weinig vaste computers meer zijn. Zorg dat je bij de workshops en colleges altijd een volle accu en muis bij je hebt. Het is aan jezelf verantwoordelijkheid te dragen voor je eigen laptop en data. Zorg dus dat je voldoende backups maakt, en dat software functioneert en van het juiste versie nummer is.

Software

De volgende software wordt tijdens het semester gebruikt:

Studenten kunnen op verschillende plekken software betrekken voor een eigen computer:

Software voor studenten (@Hok Studenten ICT Support)

De genoemde software is ook beschikbaar op de vaste computers die op alle ateliers aanwezig zijn.

BK3070 [<2010] Quicklinks:

Fix IES location (2010-01-15)