BK2070: Thema 3 - Animatie technieken en Autocad

Dit is vakinformatie van het oude curriculum (2009-2010). Deze informatie is uitsluitend ter referentie beschikbaar voor herkansers, uiterlijk tot augustus 2011!

Animatie technieken en Autocad

Tijdens het derde thema gaan we in op animatietechnieken en hoe deze kunnen worden gebruikt om vormen mee te genereren. Dit wordt toegepast in het ontwerpen van een overkapping van de brug. Ook nu zijn de producten weer 2 renders en het mayabestand. Het inleveren kan tot 24 uur voor de eerste bijeenkomst met de docent en zullen daar worden besproken. Het zwaartepunt van deze bespreking zal liggen in bespreken van hoe de computer het ontwerpproces heeft ondersteunt. Daarnaast wordt een introductie in het tekenen met autocad gegeven.

Online workshops

Omschrijving online workshop 5

In deze workshop gaan we kijken hoe animatie technieken kunnen helpen bij met maken van geometrie. Er zullen enkele verschillen methoden worden bekeken die tevens als basis hebben gediend voor meer geavanceerde en onconventionele ondersteuning in het ontwerpproces.

Omschrijving online workshop 6

In deze workshop gaan we in op het gebruik van autocad voor het maken van technische tekeningen. Het is belangrijk voor de rest van je studie dat je hiermee voldoende vaardigheden ontwikkeld. Er is geen verplichte opdracht gedefineerd. Desgewenst kunnen tijdens de begeleiding vragen worden gesteld. Daarnaast is het altijd mogelijk om bij @hok langs te komen met vragen.

Online workshops in de TOI-Pedia.

voorbeeld_eigen_ontwerp

Maak een ontwerp voor een overkapping van de brug in de locatie met behulp van NURBS of Polygonen geometrie en eventueel animatie technieken. Daarnaast moet het gehele ontwerp van voldoende niveau zijn. Let hierbij op de aansluitingen en het gebruik van de juiste modelleertechnieken en type geometrie (Nurbs of Polygonen).

Het uiteindelijke model voldoet minimaal aan de volgende eisen:

Het model heeft vloeren, wanden en een dak. Deze zijn voorzien van de nodige gevelopeningen (het is tenslotte een uitkijkpost) en hebben een constructiedikte; het zijn dus geen platte vlakken zonder dikte.
Daarnaast is het van belang dat alles netjes op elkaar aansluit (zie ook de beoordelingscriteria). Bij NURBS betekent dat bijvoorbeeld het gebruik van 'trim' waar nodig. Benader de aansluiting van de onderdelen op een architectonische manier: hoe zou bijvoorbeeld de aansluiting tussen gevel en dak er in het echt ongeveer uitzien? Onderdelen kunnen dus niet zomaar doorelkaar steken.
Zoals al eerder genoemd is het niet verplicht om animatietechnieken te gebruiken in het uiteindelijke ontwerp.
De uitkijkpost moet in NURBS gemodelleerd zijn en bevat niet uitsluitend primitieven. De arm en overkapping mogen gemodelleerd worden in zowel Polygonen als NURBS: kies het meest geschikte geometrie type.

Beoordelingscriteria:

Producten en Inleveren

Trappen Script v2 (2008-01-09)