BK2070 (t/m studiejaar 2009-2010) - Informatica 1

Let Op!! Deze vakinformatie is niet meer courant en geld alleen voor de BK2070 t/m studiejaar 2009-2010. Deze oude variant is nog t/m Q4 van het collegejaar 2011-2012 te herkansen d.m.v. de toets.
De huidige BK2070 is hier te vinden

Introductie:

In dit semester gaan we kijken hoe we de computer kunnen inzetten ter ondersteuning van het ontwerpproces.  Er zal een introductie worden gegeven van verschillen technieken en toepassingen van 3 dimensionale digitale informatie ter ondersteuning van het ontwerpproces.  We zien dat deze technieken steeds meer worden gebruikt in de verschillende takken van de architectuur. Met de snelle ontwikkeling van de computer en de ontwikkeling van nieuwe toepassingen vormt dit gebied van de architectuur een constante bron van innovatie.   In dit semester maak je kennis met verschillende wijze waarop je met het gebruik van 3 dimensionale digitale data je het ontwerpproces kan ondersteunen.

Voor het maken van de 3 dimensionale geometrie  gebruiken we het software pakket Maya. De software was origineel ontwikkeld voor de film industrie . De software komt oorspronkelijk uit een stal van producent die tevens zeer geavanceerde ontwerp software heeft ontwikkeld voor de auto industrie en het industrieel ontwerpen.  Een deel van deze krachtige mogelijkheden zijn terug te vinden in Maya . Je kan Maya downloaden via blackboard.

maya_icoon

De opzet van BK2070

Dit vak bestaat uit 3 onderdelen.  De lezingen, de Online Workshops en de bijeenkomst met de docent.  De software uitleg vindt geheel plaats via het internet en is onderdeel van de zelfstudie. Een uitgebreide handleiding en instructie video’s zullen het programma uitleggen.  Elke week , voor de eerste 6 weken , is een Online Workshop ingepland en deze kan je thuis of op de TU volgen. Daarnaast worden er 4 lezingen gegeven. Deze lezingen hebben allemaal thema’s die gerelateerd zijn aan het computer gebruik in de architectuur. De lezingen geven een praktische context van wat er geleerd wordt in online workshops. Verder zijn er drie bijeenkomsten met de docent om het werk wat gedaan is in de online workshops te bespreken. Voor deze bijeenkomsten kunnen punten worden verdiend die verrekend worden met het toetscijfer. Hiervoor moet men het gevraagde materiaal  op tijd inleveren en zelf bij de bespreking aanwezig zijn om het ingeleverde werk te bespreken. Voor de eerste twee bijeenkomsten kan men elk 1 punt krijgen en voor de laatste bijeenkomst 2 punten.

De opdracht

Voor deze opdracht gaan we in de computer een observatiepost maken in de computer. Er zullen verschillende technieken worden toegepast om dit object in 3 dimensies digitaal op te bouwen. Omdat het een ongewone omgeving is wordt ook verwacht dat dit terug te vinden in het ontwerp. Er is een lokatie gemaakt in Maya waarin het ontwerp kan worden geplaatst. Dit file is te downloaden via de download link aan de top van de pagina.

maya_icoon

De drie componenten

* De online workshops- Er is elke week een online workshop die voor het begin van de volgende week afgerond dient te worden.

Voor de online workshops klik op deze link- Online course material

* Lezingen:

* De bijeenkomsten-In deze bijeenkomsten wordt het materiaal besproken wat de student heeft ingeleverd.

Deadlines en toets

De deadlines voor het in te leveren materiaal voor de bijeenkomst met de docent is minimaal 24 uur voor het begin van de bijeenkomst. Dit verschilt dus per persoon. De toets vindt plaats aan het eind van het semester.

Laptops

laptop_kaduuk_icoon

Tijdens dit semester zal je veel gebruik maken van de computer. Als je een laptop of een desktop thuis hebt zorg er dan voor dat je de juiste versies van Maya en Acad geinstalleerd hebt. Deze software kan je gratis downloaden via blackboard.

Zorg dat je regelmatig back-ups maakt van je data. Pas tevens op met het werken vanaf je H schijf als je met Maya werkt. Het beste kan je als je op de TU zit de projectstructuur in zijn geheel lokaal op de computer zetten en als men klaar is terug plaatsen op de H schijf. Het kan namelijk voor komen dat tijdens het opslaan van het bestand op de H schijf het netwerk even hapert met gevolg dat het bestand onherstelbaar beschadigd wordt.

Software

Gedurende dit semester gebruik je de volgende programma's

Information regarding the availability of student software (@Hok website)

BK2070 [<2010] Quicklinks:

TOI Scene Cleaner (2008-10-07)