BSc2: Workshop 6 - Illustrator Advanced Presentatie eigen ontwerp
Opdracht
Deze workshop wordt er dieper in gegaan op het gebruik Illustrator. Waarbij verschillende aspecten van Illustrator belicht worden. Het accent zal liggen op het gebruik van dit vector-pakket als opmaak programma voor de presentatie poster.
Hetgeen ingeleverd moet worden is relatief veel werk, het is daarom ook onze intentie om de in te leveren producten te gebruiken bij ontwerpen. De student doet er dan ook slim aan om de producten voor ontwerpen, en de producten voor informatica integraal aan te pakken.
Een 3D model of renders zijn ook bij het overleggen met de docent een goed communicatiemiddel. Daarnaast is het 3D model handig om plattegronden en doorsnedes uit te genereren. En renders zijn een goed middel bij de presentatie om bepaalde aspecten van het ontwerp te belichten die wellicht in een reguliere CAD tekening niet naar voren komen.
3D Model:
Let bij het modelleren van het gebouw op dat het detail niveau 1:100 / 1:200 is. Dat wil zeggen dat er gemodelleerd wordt wat er op een 1:100 tekening ook te zien zou zijn, dus een grove opzet tot details, maar niet heel precies.Er moet ook een interessant detail of fragment van het gebouw uitgelicht worden. Dit kan een deel van de constructie zijn die interessant is, of een spannend detail, of misschien wel een deel van een bijzondere gevel. Het is aan de student een leuk en interessant deel van zijn ontwerp te kiezen, om dit wat verder in een detail niveau van 1:5 of 1:20 uit te werken.
De CAD tekeningen:
Ook bij de CAD tekeningen die gevraagd zijn is het verstandig deze te combineren met wat er gevraagd wordt voor ontwerpen. Daarnaast kunnen de tekeningen een handige referentie zijn voor het maken van het 3D model. Ook kan het 3D model gebruikt worden om plattegronden en doorsneden uit te extraheren, om deze vervolgens op te werken in autoCAD, waardoor de hoeveelheid werk aanzienlijk kan dalen.Let op dat er beoordeeld wordt op de toepassing van het "boven elkaar tekenen" principe. Daarnaast wordt er gelet op het gebruik van lijndikte op basis van layerkleuren, die gebaseerd zijn op een colortable.
De poster(s):
Wederom doet de student er verstandig aan de poster voor zowel de ontwerp-presentatie te gebruiken, alsmede als informatica product in te leveren. Het is de student vrij hoe invulling te geven aan deze poster, met in ogenschouw nemend de producten die minimaal aanwezig moeten zijn.
Er zijn derhalve weinig eisen gesteld aan de poster, de student moet zelf een overtuigende presentatie van het eigen ontwerp neerzetten. In feite is alles toegestaan op de poster, mental ray, vector render, ingescande schetsen, photoshop inpassingen, diagrammen, concept tekeningen, meer doorsneden of gevels, text, foto's van maquette's, belichtingstudies, variant-studies en der gelijken. Hierbij is het natuurlijk belangrijk dat het geheel duidelijk gelayout is, een poster draait immers om communicatie.
De toets:
De informatica toets behorende bij dit semester staat op TAS als "BK2800_b_t - Informatica 2 - toets" omschreven. Omdat wij in verband met nakijken niet al het werk hebben nagekeken voordat de inschrijving sluit voor de toets, is het aan te raden je zowiezo in te schrijven. Krijg je vrijstelling en heb je je ingeschreven dan kom je gewoon niet naar de toets, afmelden is niet noodzakelijk.
In feite is het zo dat iedereen de toets moet maken, opdat wij willen testen of het materiaal voldoende beheerst wordt. Als blijkt op basis van het nagekeken werk dat de stof voldoende beheerst wordt, krijg je van ons vrijstelling. Derhalve moet de toets niet gezien worden als straf. Vrijstelling wordt gegeven als je de producten allemaal op tijd hebt ingeleverd, en alles voldoende (boven een 6) is.
De te toetsen kennis zal bestaan uit NURBS modelleren in Maya, renderen met vectorrender (ai) en mentalray, en enkele simpele handelingen in Illustrator, zoals openen van een vector render, en het simpel opmaken van een poster. Scripting, polygoon modelleren en AutoCAD zullen niet getoetst worden. Voor oefentoetsen zie de Algemene toetsen pagina.
Producten:
De dealine voor de producten is niet groep afhankelijk, en zal voor iedereen gelden, deze is gezet op 15-06-2007.
3D Model- Compleet 3D model van het eigen ontwerp (detail niveau 1:200/1:100)
- Een interessant, en voor het ontwerp representatief, fragment van constructie/gevel/detail in een passend schaalniveau
CAD tekeningen
- Tekeningen 1:100/1:200 (afhankelijk van wat bij ontwerpen gebruikt wordt):
- Plattegronden van het gebouw
- Doorsnede van het gebouw, minimaal 1
- Gevels van het gebouw, minimaal 2
- Tekening(en) 1:20/1:5 (afhankelijk van wat bij ontwerpen gebruikt wordt):
- Bouwtechnisch getekend detail of gevel fragment, minimaal 1
- Minimaal 1 presentatie poster, met daarop minimaal:
- AutoCAD doorsnede, minimaal 1
- AutoCAD plattegronden van het gebouw
- AutoCAD gevelfragment/detail
- AutoCAD of gerenderde gevel
- Mental Ray render van het gebouw, minimaal 1
Beoordelingscriteria:
3D Model- Gekozen geometrie type (NURBS/Polygonen) past bij gebouw(deel)
- Gekozen fragment is interessant en representatief voor het ontwerp
- Hiërarchische opbouw 3D-model (layers, groups, history, naamgeving)
- Gebruikte modelleer technieken
- Leesbaarheid en netheid van het 3D model (snappen, geen dubbele geometrie, zo min mogelijk door elkaar steken)
- Gebruik van lijndiktes op basis van layer kleur en een colortable (.ctb) bestand
- Plattegronden zijn "boven elkaar getekend"
- De tekeningen zijn ge-layout, zijn dus op schaal op een passend papier formaat
- Maatlijnen (en eventueel text) is aangebracht in paperspace (en niet in modelspace)
- Kwaliteit en leesbaarheid van de render(s) (licht, kleur, positie camera, juiste mental ray settings, gebruik van schaduw)
- Het gebruik van vectortypologieën (in geimporteerde CAD tekeningen, text, opmaak elementen e.d.)
- Algemene layout
- Compleetheid van de poster