BSc2: Workshop 5 - Maya ex- en import en AutoCAD opmaak 3D modelleren en bouwtechnisch tekenen
Inleiding
De laatste twee workshops van bsc2 richting zich op het uitwerken van het eigen ontwerp. Workshop 6 zal zich meer richten op een poster maken in Illustrator, terwijl workshop 5 zich zal richten op de uitwisseling van bestanden tussen Maya en Autocad en het opmaken in een poster in AutoCAD.
Eigen ontwerp
In kwartaal 1 van bsc2 moest er een detail uit de plannenmap uitgewerkt worden, dit plan moest in NURBS geometrie gemaakt worden. Bij het uitwerken van het eigen ontwerp is het de student vrij te kiezen voor een type geometrie (NURBS of Polygonen), waarbij de keuze van geometrie gebaseerd moet zijn op het ontwerp.
Kromme, of zelfs dubbelgekromde, gebouwen of gebouwdelen dienen in NURBS gemaakt te worden, de keuze voor polygonen is hierbij onlogisch. Als het gebouw of gebouwdeel meer uit rechte vormen bestaat mag er zowel voor NURBS of polygonen gekozen worden, waarbij de student inmiddels het inzicht heeft om voor zichzelf de afweging te maken, op basis van de geometrie eigenschappen, welke hij het beste vindt werken voor zijn ontwerp.
Maya ex- en import
Er zal tijdens de les aandacht besteed worden aan het importeren van AutoCAD tekeningen in Maya, en hoe hier snel een 3D model van te maken. Daarnaast zal er aandacht besteed worden aan het extraheren van een doorsnede uit een 3D model, om deze vervolgens te exporteren naar AutoCAD.AutoCAD
AutoCad is een programma dat wordt gebruikt om lijntekeningen te maken van bijv. het ontwerp, de constructie of details. Je kunt niet alleen je tekening maken, maar ook meteen je presentatie. In workshop 3 is Illustrator behandeld, waarin verschillende opmaak technieken zijn gebruikt zoals text, maten en stippellijnen. Deze technieken zijn ook aanwezig in AutoCAD zelf, hier zal in deze workshop aandacht aan besteed worden.
Inleveren
Deze workshop kent geen producten die ingeleverd moeten worden. De student doet er wel goed aan zich te realiseren dat de resultaten van workshop 6 zullen bestaan uit een 3D model, renders en CAD tekeningen van het eigen ontwerp. Dit is een niet te onderschatten hoeveelheid werk, dus het is aan te raden hier ruim van tevoren aan te beginnen.Bij de CAD tekeningen zal vooral gelet worden op het boven elkaar tekenen, en het gebruik van layerkleur op basis van lijndiktes.