BSc2: Leerdoelen en beoordelingscriteria

Leerdoelen

Hieronder worden de leerdoelen beschreven die worden gehandhaafd bij dit vak. De leerdoelen worden zowel in het college als de practica behandeld. Bij de beoordelingscriteria is te zien hoe de leerdoelen getoetst worden.

Leerdoelen College

1. De student heeft kennis van twee dimensionale weergaven van bouwkundige ontwerpen in een ICKT omgeving.
    • De student heeft kennis van vector- en pixel gebaseerde afbeeldingen
    • De student kan vector- en pixel gebaseerde afbeeldingen van elkaar onderscheiden.
  2. De student heeft kennis van drie dimensionale weergaven van bouwkundige ontwerpen in een ICKT omgeving.
    • Student heeft kennis van NURBS geometrie.
    • De student begrijpt het verschil tussen NURBS en polygonen.
    • De student heeft begrip van het verschil in informatie niveau tussen een 3D-model en technisch tekeningen
    • De student heeft begrip van verschillende schaal niveaus in een ICKT omgeving
    • Student heeft kennis van NURBS geometrie.

Leerdoelen Practica

1. De student kan met behulp van 3D software zijn ontwerpbeslissingen ruimtelijk weergeven en zijn ontwerp kwantificeren en analyseren met behulp van ICKT-tools.
    • Begrip en gebruiken van project in Maya.
    • Student kan eigen ontwerp weergeven in massa studie en onderzoeken met behulp van ICT tools (oppervlakte, volume, zonnesimulator)
    • De student beheerst het gebruik van de combinatie vector-renderen en het maken van vector-tekeningen in Adobe Illustrator.
  2. De student heeft inzicht op welke wijze hij een bouwkundig ontwerp, op logische wijze en volgens een hiërarchie, moet opzetten met behulp van NURBS geometrie.
    • De student kan een plan van aanpak maken voor het modelleren met NURBS.
    • De student kan zijn model duidelijk en overzichtelijk opbouwen met behulp van layers en groepen.
  3. De student kan een bouwkundig ontwerp modelleren met NURBS geomerie.
    • Exporteren en importeren van Maya bestanden in andere bestanden.
    • De student kan zijn model omzetten naar van NURBS naar Polygonen en begrijpt de relatie.
    • De student kan een fragment van zijn ontwerp uitwerken in een ICKT omgeving.
    • De student kan m3 pakket in technisch tekeningen en 3D model weergeven.
    • De student kan door gebruik te maken van ICKT zijn ontwerp constructief weergeven.
    • De student kan zelf een bestaand ontwerp uitwerken in NURBS geometrie.
    • De student kan de tessellation op een juiste manier aanpassen
    • De student werken met absolute en relatieve coördinaten stelsels.
    • De student kan door gebruik te maken van ICKT op een efficiënte wijze varianten maken van zijn constructief ontwerp.
  4. De student kan van een virtueel model afbeeldingen maken en deze op papier presenteren.
    • De student heeft basisvaardigheden in het gebruik van vector gebaseerde tekenpaketten zoals Autocad en illustrator.
    • De student kan met behulp van 2D software zijn ontwerp in technische tekeningen weergeven.
  5. De student kan met verschillende weergave technieken (renderen) zijn ontwerp presenteren
    • De student kan Software renderen
    • De student kan vector renderen
    • De student kan materialen met transparantie en reflectie toekennen aan een virtueel model.
    • De student kan raytracing schaduw toepassen
    • De student kan met verschillende type lichtbronnen zijn virtueel model uitlichten.

Beoordelingscriteria en Toetsmatrijs

In onderstaand schema is te zien welke beoordelingscriteria bij welke leerdoelen horen, en hoe zwaar ze meetellen bij de beoordeling van de ingeleverde projecten.

Leerdoel Kennisvragen Inzichtvragen Toepassing Probleem oplossen Punten
1. 5       5
2. 5       5
3.   5 10 5 20