BSc1: Workshop 5 - Scripting MEL Introductie

Tijdens workshop 6 wordt een introductie gegeven tot scripting in Maya. Door gebruik te maken van de uitgebreide scripting-mogelijkheden in Maya, kun je de functionaliteit van Maya flink uitbreiden. Het opent mogelijkheden om efficiënter te werken, maar biedt ook mogelijkheden om Maya te gebruiken als middel voor onderzoek.

iceray script

Scripting wil eigenlijk zoveel zeggen als het schrijven van betrekkelijk eenvoudige programma's die in Maya uitgevoerd kunnen worden. Hiermee kun je niet alleen taken automatiseren, maar ook de mogelijkheden van Maya uitbreiden.

In deze workshop wordt een introductie gegeven. We maken een klein beginnetje, de mogelijkheden zijn nog beperkt. Desondanks kun je al een aardig idee krijgen van wat je er uiteindelijk mee zou kunnen bereiken.
Het is de bedoeling om de scripting-kennis in de andere Bachelor semesters verder uit te bouwen. Voor de degene die de smaak te pakken heeft, is er uiteindelijk in BSc6 een speciaal scripting keuzevak. In de Master opleiding kun je bij Mediated Discourse je scripting vaardigheden verder uitbreiden.

De scripting-taal in Maya het MEL. Dat staat voor Maya Embedded Language. Het is een taal die gebaseerd is op C. Mogelijk zul je veel herkennen als je al eens wat scripting met bijvoorbeeld PHP hebt gedaan.

Maya Scripteditor

Voor deze workshop maak je twee scripts. Voor het tweede script geldt dat het niet erg is als het niet helemaal perfect werkt. Als je in je script voldoende aangeeft wat je wilt bereiken en in welke stappen je dat zou willen doen, dan is het niet erg als er ergens iets misgaat.

Een handig hulpmiddel bij scripting is het uitgebreide naslagwerk dat in de Maya help is opgenomen. In het Help-menu van Maya vind je de MEL Command Reference.

Bestanden voor deze workshop

Voor deze workshop is een aantal bestanden beschikbaar. Je vindt deze op de downloads-pagina.

Op de inleverpagina staat precies beschreven wat je moet inleveren en wat de deadline is.

Polygon Section (2007-04-11)