BSc1: Leerdoelen en beoordelingscriteria
Leerdoelen
Hieronder worden de leerdoelen beschreven die worden gehandhaafd bij dit vak. De leerdoelen worden zowel in het college als de practica behandeld. Bij de beoordelingscriteria is te zien hoe de leerdoelen getoetst worden.Leerdoelen College
- Begrip hebben van de toepassing van ICKT in de bouwkunde.
- Begrip hebben van de virtuele 3D-modeleer omgeving.
- Begrip hebben van modelleren met Polygoon geometrie.
Leerdoelen Practica
- De student kan door gebruik te maken van polygoon geometrie zijn ontwerp 3D-modeleren in een virtuele omgeving.
- De student kan polygoon primitieven creëren en transformeren.
- De student kan m.b.v. van het verplaatsen van het zwaartepunt (pivot) en snapfuncties objecten ordenen.
- De studenten kan door middel van dupliceren objecten ordenen (array optie in duplicate)
- De student kan boolean operaties uitvoeren op polygoon-objecten
- De student kan aan zijn ontwerp kleur toekennen.
- De student heeft kennis van de werking van lichten en camera's in een Computer graphics omgeving
- De student kan eigen ontwerp belichten.
- De student kan schaduw aan brengen met Ray-tracing en Depthmap.
- De student kan met behulp van camera's perspectieve
- De student kan van het eigen ontwerp beelden maken als perspectief en orthogonale projectie
- De student kan eigen ontwerp uitrenderen als gekleurde tekening en als lijntekening
- De student kan door gebruik te maken van de gegeven ICKT-tools het viruele model van zijn ontwerp zo opzetten dat dit in een duidelijke hierarchie en een duidelijke opbouw heeft.
- De student kan objecten op hiërarchische wijze ordenen. (groeperen)
- De student heeft begrip van de opbouw van een bitmap.
- De student kan foto's bewerken.
- De student kan meerdere foto's samenvoegen tot één beeld.
- De student weet hoe hij de basistools van 2D foto bewerking moet gebruiken.
- De student heeft begrip van de functie van het werken met lagen bij fotobewerking.
- De student kan de kleur, verzadiging en tint van foto(s) aan passen
- De student kan zijn werk verzorgd presenteren
- De student kan van het eigen ontwerp een fotomontage maken.
- De student kan de bestudeerde middelen toepassen in een presentatie
Beoordelingscriteria en Toetsmatrijs
In onderstaand schema is te zien welke beoordelingscriteria bij welke leerdoelen horen, en hoe zwaar ze meetellen bij de beoordeling van de ingeleverde projecten.
- Gebruik van de 3D omgeving voor het virtuele 3D model (leerdoel 2)
- Begrip van de inzet van ICKT in het ontwerpproces. (leerdoel 1)
- Inzicht in het herkennen van de basisvorm & opbouw van het 3D-model. (leerdoel 4)
- De wijze waarop de gebruikte geometrie is toegepast. (leerdoel 3,4)
- De wijze waarop het bestand is opgebouwd; gebruik van groepen, kleur wijze van modelleer techniek. (leerdoel 4,6)
- De wijze van nauwkeurigheid; bevat het bestand niet teveel elementen en sluiten deze goed aan op elkaar. (leerdoel 4)
- De wijze waarop de verschillende lichtbronnen worden toegepast. (leerdoel 5)
- De keuze van het typen licht. (leerdoel 5)
- Kwaliteit van de gerenderede beelden. (leerdoel 5,7)
- Keuze van de locatie voor de fotomontage(leerdoel 8)
- Kwaliteit van de samenvoeging van de verschillende achtergrond foto's. (leerdoel 8)
- Kwaliteit van de fotomontage: schaal van het gebouw in relatie tot de foto, overeenkomen van het perspectief, overeenkomst van schaduw en licht. (leerdoel 9)
Leerdoel | Kennisvragen | Inzichtvragen | Toepassing | Probleem oplossen | Punten |
---|---|---|---|---|---|
1. | 2 | 2 | |||
2. | 2 | 2 | |||
3. | 4 | 6 | 10 | ||
4. | 5 | 10 | 20 | 35 | |
5. | 5 | 5 | |||
6. | 5 | 5 | |||
7. | 2 | 4 | 6 | ||
8. | 10 | 10 | |||
9. | 10 | 15 | 25 | ||
Totaal | 10 | 15 | 40 | 35 | 100 |