Informatica I - BK1800b
Oud curriculum!
Het vak BK1800b wordt niet meer gegeven. De pagina's van het vak staan uitlsuitend nog online ter referentie.
Voor herkansingsmogelijkheden, kijk op de herkansingen pagina.
- BK1800b - Leerdoelen en beoordelingscriteria
- BK1800b - Downloads en Links
- BK1800b - Workshop 1
- BK1800b - Workshop 2
- BK1800b - Workshop 3
- BK1800b - Workshop 4
- BK1800b - Workshop 5
- BK1800b - Workshop 6
- BK1800b - Modelleer verbetermogelijkheden
Introductie
Welkom bij het informaticapracticum Bachelor 1 van Technisch Ontwerp en Informatica.De leerstoel Technisch Ontwerp en Informatica is een jonge leerstoel, die zich vooral bezig houdt met informatica toepassingen, technieken en methoden gericht op ontwerpen en materialiseren in het bouwproces. De leerstoel geeft onderwijs in de bachelor en in de masters Bouwtechnologie, Architectuur en Stedebouw. Daarnaast doet de leerstoel onderzoek naar de inzet van ICKT (Informatie, Communicatie en Kennis Technologie) als tool, medium en partner voor de integratie, coöperatie en communicatie in het ontwerpproces.
3D software kun je inzetten in alle fasen van een ontwerpproces: vanaf de eerste conceptschetsen tot aan het eigenlijke ontwerpen, detailleren, visualiseren, presenteren en zelfs produceren met een 3D printer.
In dit semester wordt gewerkt met de volgende software: Maya van Alias en Photoshop van Adobe. Maya is niet speciaal gericht op architectonische toepassingen; het komt oorspronkelijk uit de filmwereld. Daar wordt het gebruikt voor bijvoorbeeld animaties en special effects. Op bouwkunde wordt Maya echter bij verschillende vakgebieden gebruikt, zoals bij bouwtechnologie, architectuur en stedenbouw.
Werkvorm
De studenten krijgen 6 practica van ieder 4 uur, waarin per uur een korte uitleg geven wordt. Tijdens het practicum kunnen de studenten in ICTO zalen oefenen met de leerstof en vragen stellen.
De indeling van practica zal er als volgt uitzien:
- Workshop 1 - 3D modelleren
Bouwen van een woonhuis - Workshop 2 - 3D modelleren
Bouwen van een woonhuis - Workshop 3 - Rendering en photoshop
Materialiseren en renderen van het woonhuis, maken van analyse, lay-outen - Workshop 4 - Eigen ontwerp modelleren
Maken van een 3D model van het eigen ontwerp - Workshop 5 - MEL Scripting
Toepassen van scripting voor het maken van geometrie - Workshop 6 - Presentatie lay-out
Plaatsen van ontwerp in context en bewerken van materiaal tot een representatieve lay-out voor presentatie en portfolio
Eindtermen
De student kan zelfstandig gebouwen 3 dimensionaal (3D) weergeven en deze op een 2 dimensionale (2D) wijze presenteren zowel in beelden als in technische tekeningen. Tevens is de student in staat om een inschatting te maken op welke wijze ICKT een bijdrage kan leveren aan het in te zetten bouwkundig ontwerpproces.