TU Delft

BK4070: Opdrachten

Inleiding

Tijdens het semester zijn er een viertal opdrachten. De eerste drie leggen een algemene basis in visualiseren en data uitwisselen. Deze drie opdrachten zijn voor iedereen gelijk. De vierde opdracht is een verdieping in één van de vier behandelde aspecten, te weten:

Het idee is dat deze laatste opdracht als uitstekende ondersteuning voor de ontwerp opdracht van BK4000 kan dienen.

Opdracht 1

De eerste opdracht staat in het teken van de overdracht van Revit naar Maya en de eerste stappen naar een visualisatie. Voor deze (en de tweede opdracht) kun je je eigen Revit model uit BK2070 of één van de onderstaande Revit modellen gebruiken.

Tijdens deze opdracht leer je hoe je een Revit model kunt importeren in Maya, hoe je materialen kunt aanpassen in Maya en hoe je een simpele daglicht render maakt. De benodigde kennis is te vinden in de volgende TOI-pedia artikelen:

Voor deze opdracht epxorteer je je eigen BK2070 Revit Model of één van de hierboven genoemde Revit modellen en importeer je deze vervolgens in Maya. De volgende stappen in Maya zijn het opschonen van het geïmporteerde model, het opzetten van een project structuur en het toekennen van een basis materiaal. Tot slot de belangrijkste stap van elke visualisatie, het bepalen van de camera standpunten en de compositie. Om een gedegen afweging te kunnen maken vragen we drie camera standpunten en om deze te kunnen beoordelen moet er van elk standpunt een render gemaakt worden.

Je levert de volgende producten in:

Deze opdracht is individueel. Het werk wordt tijdens de begeleidingen besproken en moet dus voor die tijd zijn ingeleverd.

Opdracht 2

De tweede opdracht is een vervolg op de eerste. De visualisatie wordt verder uitgewerkt en er wordt een link gelegd naar het parametrisch ontwerpen door een Grasshopper model aan het ontwerp toe te voegen (zowel in Maya als in Revit). Het Grasshopper model mag je eigen model uit BK3070 zijn, of onderstaand Grasshopper model. Verder ga je aan de slag met een textuur, deze kun je ook hieronder downloaden.

Tijdens deze opdracht leer je hoe je een Grasshopper model kan toevoegen aan je Revit model en hoe je het Grasshopper model in Maya kunt importeren. Daarnaast leer je hoe je een verder opgewerkte daglicht render maakt met materialen en textuur. De benodigde kennis is te vinden in de volgende TOI-pedia artikelen:

Voor deze opdracht epxorteer je je Revit Model van de eerste opdracht en importeer je deze in Rhino. Vervolgens teken je in Rhino een lijn waar de tuin afscheiding/schutting moet komen. In het gegeven Grasshopper model kun je deze lijn gebruiken om de schutting te genereren. Wanneer je tevreden bent over de locatie en het uiterlijk van de schutting "bake" je deze, zodat het Rhino geometrie wordt die kan worden geëxporteerd.

Als eerste importeer je de schutting in Revit, zodat je gevels en plattegronden inclusief de schutting kunt maken. Daarna Importeer je de schutting ook in Maya, zodat deze ook op je renders zichtbaar wordt.

Nu alle geometrie in Maya aanwezig is kun je je renders verder opwerken. Voorzie het hele huisje van materialen, waarbij je een deel van het huisje voorziet van de baksteen textuur met behulp van een "Planar Projection". Pas eventueel je composities aan en zorg ook dat het zonlicht extra aandacht krijgt.

Je levert de volgende producten in:

Deze opdracht is individueel. Het werk wordt tijdens de begeleidingen besproken en moet dus voor die tijd zijn ingeleverd.

Opdracht 3

De derde opdracht sluit aan op het ontwerp onderwijs van BK4000. Het inlevermoment van deze opdracht ligt om en nabij de presentatie van het voorlopig ontwerp. Hiervoor maak je een concept visualisatie van je ontwerp, die je ook tijdens je tussenpresentatie kan gebruiken.

Een goede presentatie van je ontwerp is minstens zo belangrijk als het ontwerp zelf. Gezien de fase van het ontwerpproces zijn nog niet alle details uitgewerkt. Het maken van een realistische visualisatie is dus lastig en kan misleidend zijn. Daarom gebruiken we voor de tussenpresentatie concept visualisaties, waarbij realistische materialen en lichten niet worden gebruikt.

Maak tenminste 2 concept visualisaties van je onwerp, waarbij de nadruk ligt op het gebruik van de ruimte. Hiervan moet tenminste 1 visualisatie gemaakt worden van een binnenruimte. De ander mag gemaakt worden van de buitenruimte of een andere binnenruimte. Let er op dat het doel van deze visualisatie het gebruik van de ruimte is.

Hoe je een concept visualisatie kunt maken staat beschreven in een tutorial in de TOI-pedia.

Een concept visualisatie voorbeeld, door Wouter van Faassen.

Je levert de volgende producten in:

Deze opdracht is individueel. Het werk wordt tijdens de begeleidingen besproken en moet dus voor die tijd zijn ingeleverd.

Opdracht 4

De laatste opdracht is een verdieping van al het voorgaande. Je kiest zelf in welke discipline je de verdieping wilt doen. De verschillende disciplines zijn:

Op deze pagina geef je aan welke keuze je hebt gemaakt.

Detailleren in Revit

Bij het detailleren in Revit houden we ons bezig met het maken van 'families' (denk hierbij aan kozijnen, maar ook aan kasten en andere meubels, e.d.), 'wall types' (de opbouw van muren) en het detailniveau (coarse, medium, fine). Het voordeel van een programma als Revit is dat deze stappen gedurende het ontwerpproces gemakkelijk aangepast kunnen worden zonder dat het ontwerp zelf opnieuw hoeft te worden getekend. Ook kunnen taken vrij makkelijk verdeeld worden, waarbij de architect zich bijvoorbeeld sec bezig houdt met de plaats en afmeting van een kozijn, terwijl de geveldeskundige het kozijn zelf uitwerkt.

De producten voor het detailleren in Revit:

De benodigde kennis voor het detailleren in Revit is te vinden in de volgende TOI-pedia artikelen:

Via onderstaande link zijn nog een aantal instructie videos te vinden, waaronder een serie over het detailleren:

Kwantificeren in Revit

Bij het kwantificeren in Revit houden we ons bezig met het maken van 'Schedules'. 'Schedules' geven je de mogelijkheid om hoeveelheden te berekenen. Hierbij moet je denken aan inhoud, oppervlaktes en lengtes, maar ook direct kosten en verhoudingen.

De producten voor het kwantificeren in Revit:

De benodigde kennis voor het kwantificeren in Revit is te vinden in de volgende TOI-pedia artikelen:

Parametrisch ontwerpen in Grasshopper

Bij het parametrisch ontwerpen in Grasshopper ben je vrij om te kiezen welk (deel van het) ontwerp je parametrisch wilt uitwerken. Het is wel de bedoeling dat hetgeen je in Grasshopper creëert gebaseerd is op geometrie uit Revit en zonder meer in het Revit model terug geplaats moet kunnen worden en aansluit op de geometrie in Revit.

De producten voor het parametrisch ontwerpen in Grasshopper:

De benodigde kennis voor het parametrisch ontwerpen in Grasshopper is te vinden in de volgende TOI-pedia artikelen:

Visualiseren in Maya

Het visualiseren in Maya houden we ons bezig met het visualiseren van een interieur. De nadruk ligt hier vooral op de belichting van een interieur. Zowel daglicht als kunstlicht worden behandeld. Als basis gebruiken we het BK4000 ontwerp (bij voorkeur als Revit model).

De producten voor het visualiseren in Maya:

De benodigde kennis voor het visualiseren in Maya is te vinden in de volgende TOI-pedia artikelen:

Producten

Voor de opdrachten moeten een aantal producten ingeleverd worden. Op de inleverpagina staat precies beschreven wat je moet inleveren en wanneer de deadline is.

Niet ingeleverd voor de begeleiding betekend dat je geen eindcijfer krijgt. Een definitief cijfer zal aan het einde van het semester bepaald worden door het docententeam en wordt via infobase/osiris bekend gemaakt.

Quicklinks:
Related Quicklinks:
TOI-Pedia Logo

Digital course materials and tutorials library


» compleet overzicht
Script Icon 36

Curve Surface Intersect (CSI) (2007-02-20)

» more scripts
loading...
Contact:
TOI, TU Delft
Faculty of Architecture

e-mail: toi-bk@tudelft.nl
student mailpolicy

Visit:
room 01+.West.040
Faculty of Architecture
Building 8
Julianalaan 134
2628 BL Delft

Postal address:
TOI, room 01.West.130
P.O. box 5043
2600 GA Delft

3D Print Lab:
room 01.West.040

website feedback