BK3070: Thema Texturen en Stijl Detailniveau verhogen door texturen
Inleiding
De volgende stap in het opwerken van de "tile" is het verhogen van het detailniveau tot 1:100/1:200. Hiervoor zijn er twee methoden:
- Geometrie verder uitdetailleren
- Model opwerken met texturen
Welke methode je gebruikt is afhankelijk van de "vorm" van de toe te voegen details. Wanneer het detail veel diepte heeft zoals bijvoorbeeld een luifel dan is het aan te raden dit te modelleren. Wanneer er relatief weinig diepte in zit (minder dan 20-50cm reliëf) is het aan te raden om dit met behulp van texturen te doen.
Het maken en het plaatsen van texturen is het centrale onderwerp van dit thema. Voor het plaatsen van de texturen is een viertal methoden beschikbaar. Tijdens deze eerste opdracht kom je in aanraking met het textureren via het materiaal. Hiervoor zijn 2 methoden beschikbaar: Normal Mapping en Projection Mapping. Welke methode je waar gebruikt is afhankelijk van de gebruikte textuur en de geometrie waar deze textuur op moet komen. Lees hiervoor goed het beschikbare lesmateriaal door. Je begint met het textureren van de gebouwen die, gezien vanuit je camera's, een laag detailniveau hebben. Dit zijn over het algemeen de objecten die verder weg, richting de achtergrond staan.
Stijl
Voor het textureren is het noodzakelijk te bepalen welke stijl je gaat hanteren bij het textureren en belichten van het model. Hier moet je zelf een keuze in maken. Het is dus niet verplicht om fotorealistisch te werken. Lever een tweetal referentiebeelden in die aangeven welke stijl jij hebt gekozen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld beelden van architecten of andere renderstijlen die jou aanspreken. Tijdens de begeleiding bespreken we hoe je deze stijl het beste tot zijn recht kunnen laten komen.
TOI-Pedia Lesmateriaal
De volgende stukken in de TOI-Pedia zijn van belang voor deze opdracht. Daarnaast kan je op de algemene BK3070 pagina in de TOI-Pedia kijken voor extra informatie
- Materials and textures
- Texture positioning - Overview
- Texture positioning - Normal mapping
- Texture positioning - Projection mapping
- Basis uitleg Photoshop
- Photoshop tips and tricks - Offset and Vanishing point tool
Opdracht
- Gebruik het model van de eerste twee opdrachten en verhoog het detailniveau van de omgevingsgebouwen tot 1:200 door middel van texturen. Hierbij worden gevels en de materialen in de openbare ruimte verder uitgewerkt. Er zijn een aantal methoden beschikbaar, kijk hiervoor in de TOI-Pedia.
- Vergeet niet je texturen (de jpg/tiff) mee te leveren in het project.
- 2 afbeeldingen (jpg of pdf) die "jou" stijl weergeven.
Het werk wordt tijdens de tweede begeleiding besproken.
Inleveren
Op de inleverpagina staat precies beschreven wat je moet inleveren en wanneer de deadline is.