TU Delft

Toets BK2070

22 August 2011

Bruggen bouwen - Zomer 2010-2011 (Maya)

Beoordeling:

Bij elke opgave staat het maximaal aantal punten dat voor de vraag behaald kan worden. De behaalde punten worden bij elkaar opgeteld. Bij 6 punten of hoger is de toets behaald.

Aangezien het om een herkansing gaat is het niet mogelijk nog gebruik te maken van eventueel eerder behaalde bonuspunten!

Bij elke opgave staat aangegeven waar specifiek op beoordeeld wordt. Algemene criteria waarop elke (modelleer) vraag beoordeeld wordt, zijn:

Opgave 1

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: vraag1_poly_start.mb
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Polygonen

Maak een brug naar onderstaand voorbeeld met behulp van het gegeven model

General image

  1. Maak de twee hoofdpijlers/-pylonen van de brug. Gebruik daarbij de gegeven referentielijnen en onderstaande afbeelding met de profielen van de staanders
    General image
  2. Verleng het wegdek aan beide zijden en plaats ook hier de pijlers.
    General image

Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:



Producten:

Opgave 2

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: vraag2_nurbs_start.mb
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

NURBS


General image

  1. Modelleer de boog van de brug. Maak daarbij gebruik van de gegeven curves.
  2. Modelleer de trekstaven met verbindingsconstructie. Gebruik de gegeven curves en onderstaande plaatjes:

    General imageGeneral image

    Tip: Maak gebruik van de symmetrie!


Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:


LET OP: indien je geen NURBS gebruikt zijn alle onderdelen onvoldoende!

Producten:

Opgave 3

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: vraag3_render_start.mb
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Rendering

deze vraag levert maximaal 2 punten op


In het bijbehorende bestand bevindt zich een model van Villa Savoye dat gerenderd moet worden. Echter zijn de instellingen voor de render nog niet goed. De render ziet er nog uit zoals in het linker plaatje.

General imageGeneral image

Maak de render vanuit de camera RenderCam.

Zorg ervoor dat de renderinstellingen dusdanig worden veranderd dat de render eruit gaat zien zoals het rechter plaatje.

De schaduw moet nagegnoeg gelijk vallen met het gegeven voorbeeld.

De uiteindelijke render moet 640x480 pixels zijn.


Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:


Producten:

Opgave 4

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag4_animatie_start.mb
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Animatie

deze vraag levert maximaal 2 punten op

De vloeiende voorgevel wordt in de vraag gemodelleerd met behulp van animatietechnieken. Gebruik daarbij de gegeven geometrie.

  1. Animeer de 'basis curve' over het 'motion path' over een lengte van 48 frames.
  2. Gebruik blendshapes 1 en 2 om de basis curve te animeren. Animeer de basis curve op frame 28 volledig naar blendshape 1 en op frame 48 volledig naar blendshape 2.
  3. Genereer de wand met behulp van een Animated Sweep.
  4. Maak een render vanuit de camera 'RenderCam'.
    General image


Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:



Producten:

Inleveren:

Maak voor elke vraag een map met de naam van de vraag ('vraag1', 'vraag2' etc) met daarin het bestand of de bestanden die voor die vraag ingeleverd moeten worden.

Zip of rar deze mappen in een enkel zip/rar-bestand en lever dit in. Lever daarbij ook een thumbnail plaatje in. Dit mag elk willekeurig fatsoenlijk plaatje zijn.

Als je geen duidelijke mappenstructuur gebruikt of het onduidelijk is welke bestanden bekeken moeten worden, heb je kans dat een vraag foutgerekend wordt.

 

Quicklinks:
TOI-Pedia Logo

Digital course materials and tutorials library


» compleet overzicht
Script Icon 40

Sun Simulator (2007-11-07)

» more scripts
Contact:
TOI, TU Delft
Faculty of Architecture

e-mail: toi-bk@tudelft.nl
student mailpolicy

Visit:
room 01+.West.040
Faculty of Architecture
Building 8
Julianalaan 134
2628 BL Delft

Postal address:
TOI, room 01.West.130
P.O. box 5043
2600 GA Delft

3D Print Lab:
room 01.West.040

website feedback