TU Delft

Toets BK2800b

28 June 2005

Detail van Sendai Mediatheque - Toyo Ito

Tijdens dit tentamen word je modelleerkennis en ervaring getoetst aan de hand van een Maya-model van een detail van de Sendai Mediatheque.

Er is al een gedeelte van het model opgebouwd en jullie zullen het resterende deel moeten afmaken. Probeer dus gebruik te maken van de objecten die er al staan. Mocht je toch een betere/andere methode weten dan mag die uiteraard ook gebruikt worden.

Opgave 1

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: opgave.rar
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

  1. Maak een vlak tussen cylinder[1] en cirkel[1].
  2. Maak een vlak aan de andere zijde van cylinder[1] zodat deze ook afgesloten is.
  3. Onderstaande figuur laat zien hoe het object verder afgewerkt is. Zorg dat je dit in het maya model ook maakt (de lengte van de cylinder mag je zelf bepalen).
    General image
  4. In onderstaand figuur zie je dat er een vierkante uitsparing is gemaakt. Deze uitsparing is afgesloten. Modeleer deze zo dat het eruit ziet als op de onderstaande figuur (de uitsparing is kleiner dan de lengte van de cylinder!).
    General image

Opgave 2

  1. Modelleer het volgende deel. Maak hierbij gebruik van de curve [3],[4],[5] en [6]. Zie het onderstaand plaatje voor het resultaat.
    General image
  2. Maak nu een vlak tussen curve[6] en [7] zodat het einde van het bovenstaand object afgesloten is. Heb je dat gedaan dan modelleer je het plaatje zoals hieronder getoond is (de lengte van de staaf moet de lengte van curve [8] zijn).
    General image
  3. Maak nu een vlak tussen de staaf en cylinder [2] zodat dat stuk ook afgewerkt is. Je hebt dan het onderstaande resultaat.
    General image

Opgave 3

  1. Modelleer het onderstaande plaatje. Maak hiervoor gebruik van curve [9]. Zorg dat beide zijden van het object afgesloten zijn (hint: het object is 6 units breed).
    General image
  2. Maak een gat in het net gemaakte object. Het resultaat is als volgt:
    General image
  3. In het gat zitten twee cylinders, cylinder [3] en [4]. Sluit deze af met een vlak. Deze worden afgerond. Het resultaat moet dan eruit zien als het onderstaand plaatje.
    General image
  4. Maak nu een gat met behulp van curve [11] door alle objecten die je gemaakt hebt. Het resultaat van die gaten ziet er als het onderstaand plaatje uit.
    General image

Opgave 4

De bedoeling van deze opdracht is dat je een vectorrender maakt.

  1. Maak 3 lichten aan in je scene (bedenk wat voor lichten je aan moet maken voor vectorrenders).
  2. Maak een blinn aan en koppel deze shader aan alle objecten.
  3. Maak een camera van waaruit je rendert.
  4. Maak renders vanuit de aangemaakte camera en de render moet als volgt eruit zien als onderstaand samengesteld plaatje (zet hiervoor de layer 'render' aan).
    General image

Inleveren:

 

Quicklinks:
TOI-Pedia Logo

Digital course materials and tutorials library


» compleet overzicht
Script Icon 3

Renderable Cameras (2005-12-22)

» more scripts
Contact:
TOI, TU Delft
Faculty of Architecture

e-mail: toi-bk@tudelft.nl
student mailpolicy

Visit:
room 01+.West.040
Faculty of Architecture
Building 8
Julianalaan 134
2628 BL Delft

Postal address:
TOI, room 01.West.130
P.O. box 5043
2600 GA Delft

3D Print Lab:
room 01.West.040

website feedback