TU Delft

Toets BK2070

2 July 2010

Toets 2010_t_V2 (Maya)

Beoordeling:

De toets bestaat uit 4 opgaven, die elk een stuk kennis representeren dat binnen het semester is behandeld. Bij iedere opgave staat aangegeven hoeveel punten deze waard is en waar op beoordeeld wordt. Er zijn maximaal 11 punten te behalen (dus 1 bonus). Wanneer je 6 of meer punten in de beoordeling krijgt toegekend, of met toevoeging van je bonuspunten een 6 of hoger behaald dan is de toets behaald. (de bonuspunten gelden alleen voor deze toets en niet voor de herkansing)

Opgave 1

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag1_Begin.mb
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Modelleren met Polygonen
Deze vraag levert maximaal 3 punten op.

In het bijbehorende bestand bevindt zich een model van het Farnsworth House van Ludwig Mies van der Rohe. Het voorterras ontbreekt echter nog in dit model. De bedoeling van deze opdracht is dat dit terras wordt gemodelleerd zoals aangegeven is in het onderstaande referentie plaatje.

General image

Modelleer het voorterras en plaats deze op de juiste positie met behulp van de gegeven afbeeldingen. De verhoudingen moeten in orde zijn en alle geometrie moet netjes aansluiten. Maak een render met de RenderCam en lever deze in samen met je maya bestand. Onderstaande plaatjes zijn respectievelijk een boven- en vooraanzicht van het terras, een boven- en zijaanzicht voor de drie I profielen aan de voorkant van het terras en een voor- en zijaanzicht voor de trappen.
Tip: de twee trappen zijn hetzelfde van vorm

General image
General image
General image


Het product wordt beoordeeld op:


Producten:

Opgave 2

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag2_V2.zip
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Modelleren met Curves/NURBS
Deze vraag levert maximaal 3 punten op.

In deze opgave wordt een soortgelijke toren gemodelleerd zoals degene die te vinden zijn op de Pokrovkathedraal aan de Rode Plein in Moskou.
General image

In het bijgevoegde .rar bestand bevinden zich twee bestanden. Een bestand is het begin bestand, het andere bestand is een tussentijdse bestand waar je begint vanaf stap 4 van deze vraag, voor als het niet met de voorgaande stappen lukt. Met het tussentijdse bestand kan je niet alle punten behalen maar wel nog een deel.

In het start bestand bevinden zich enkele curves die gebruikt gaan worden om het torentje van het onderstaande plaatje te modelleren. Dit zal stapsgewijs worden gedaan.
General image

Stap 1: In het bestand bevinden zich twee curves met de naam Circle1 en Square1 (zie linker deel van het onderstaande plaatje). Deze zullen later worden gebruikt om ramen mee te maken. Maar voordat dat mogelijk is moeten deze twee curves op een manier naar keuze bewerkt en samen gevoegd worden tot wat te zien is in het rechter deel van het onderstaande plaatje.
General image

Stap 2: creeer de vorm van de toren met behulp van Curve1 en Curve2. Als resultaat zou je het onderstaande plaatje moeten hebben.
General image

Stap 3: Maak met behulp van de gecreerde curve uit stap1 ramen in de toren van stap 2 (de toren bevat 5 ramen gelijk verdeeld in de omtrekrichting).
General image

Stap 4: Zorg ervoor de de toren een wanddikte krijgt en dat alle gaten tussen de wanden dicht zijn. De wanden moeten niet te dik of te dun zijn (zie plaatje hieronder).
General image

Stap 5: Maak gebruik van Profile1 om een kozijn te modelleren voor de ramen(zie plaatje hieronder).
General image

Stap 6: Maak een render met de RenderCam en sla deze render op als een jpg.

Het product wordt beoordeeld op:


Producten:

Opgave 3

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag3_Begin_V2.mb
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Renderen met Mental Ray
Deze vraag levert maximaal 1 punten op.

In het bijbehorende bestand bevindt zich een model dat gerenderd moet worden. Echter zijn de instellingen voor de render nog niet goed. De render ziet er nog uit zoals in het linker plaatje.
Zorg ervoor dat de renderinstelling dusdanig worden veranderd dat de render eruit gaat zien zoals het rechter plaatje.

Het product wordt beoordeeld op:


Producten:


General image

Opgave 4

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag4_BeginV2.1.mb
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Opdracht 4a: Modelleren met Polygonen en Nurbs
Deze vraag levert maximaal 3 punten op.

In deze opdracht worden verschillende modelleertechnieken gecombineerd. Er moet zowel gebruik worden gemaakt van polygonen en Nurbs.

In deze opdracht wordt er een uitkijkpost met een loopbrug gemodelleerd net als tijdens het vak zelf. In het bijbehorende bestand bevinden zich enkele curves en wat polygoon geometrie als een begin. Maak hiervan gebruik om de uitkijkpost te modelleeren zoals deze te zien is op onderstaande referentie plaatjes.
General image
Het uiteindelijke model hoort eruit te zien als het plaatje rechtsboven. Maak een render met de RenderCam1 en lever deze in samen met je maya bestand.

Tip1: het dek bestaat uit polygonen, de rest uit nurbs.
Tip2: de gehele uitkijkpost bestaat uit een balustrade met railingen en palen, het dek en een center paal.
Tip3: maak gebruik van Profiel1 en de curves Curve3 t/m 4 om de railing van de balustrades te maken.
Tip4: maak gebruik van Profiel2 en Curve1 en Curve2 om de palen van de balustrades te maken. De loopbrug bevat in totaal 16 palen en het platform 17 palen.
Tip5: maak gebruik van de curves CenterCurve1 t/m 4 om de center paal te maken.

Het product wordt beoordeeld op:


Producten:


Opdracht 4b: Modelleren mbv animatietechnieken
Deze vraag levert maximaal 1 punten op.

Bij deze vraag is het vorige werkbestand nodig.

Maak met behulp van animatietechnieken en de curves AnimatieCurve1, AnimatieCurve1Copie1, AnimatieCurve1Copie2 en AnimatieCurve2 in het werkbestand een dak boven de loopbrug precies zoals in het onderstaande plaatje. (Let erop dat het dak van vorm veranderd van voor naar achteren en dat hij goed aansluit aan de centerpaal)
General image

Maak een render van je model met de RenderCam3 en lever deze in samen met je maya model.

Het product wordt beoordeeld op:


Producten:

Inleveren:

Maak voor elke vraag een map met de naam van de vraag ('vraag1', 'vraag2' etc) met daarin het bestand of de bestanden die voor die vraag ingeleverd moeten worden.

Zip of rar deze mappen in een enkel zip/rar-bestand en lever dit in. Lever daarbij ook een thumbnail plaatje in. Dit mag elk willekeurig fatsoenlijk plaatje zijn.

Als je geen duidelijke mappenstructuur gebruikt of het onduidelijk is welke bestanden bekeken moeten worden, heb je kans dat een vraag foutgerekend wordt.

 

Quicklinks:
TOI-Pedia Logo

Digital course materials and tutorials library


» compleet overzicht
Script Icon 1

Polygon Section (2007-04-11)

» more scripts
Contact:
TOI, TU Delft
Faculty of Architecture

e-mail: toi-bk@tudelft.nl
student mailpolicy

Visit:
room 01+.West.040
Faculty of Architecture
Building 8
Julianalaan 134
2628 BL Delft

Postal address:
TOI, room 01.West.130
P.O. box 5043
2600 GA Delft

3D Print Lab:
room 01.West.040

website feedback