TU Delft

Toets BK2800b

29 January 2007

Vloerfragment van nurbs en curves.

General image

Tijdens dit tentamen word je modelleer-kennis en ervaring getoetst aan de hand van een Maya-model van een fragment van een stuk vloer, muur en borstwering.

Er is al een gedeelte van het model opgebouwd en je zal het resterende deel moeten afmaken. Probeer gebruik te maken van de objecten die er al staan. Mocht je toch een andere methode weten dan mag die uiteraard ook gebruikt worden. Het gebruik van polygonen is uiteraard niet toegestaan. Het resultaat dient wel ongeveer hetzelfde te zijn.

Sla tussentijds je bestand regelmatig op om dataverlies te verkomen! Succes!


Beoordeling:

De waardering van elk van de opgaven is als volgt:

Werkbestand(en)

Bij deze toets hoort een algemeen werkbestand: Toets_Bsc2_januari_2007.zip.

Werkbestand downloaden

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Opgave 1

  1. Teken een licht gekromde curve tussen punt A en punt B.
  2. Maak een lamelle met behulp van de curve Lamelle_6x70mm.
  3. Dupliceer de lamelle zo vaak als nodig is om het gehele 4,8 meter brede vloerfragment van lamellen te voorzien. Neem een h.o.h maat van 10 cm tussen de verschillende lamellen.
  4. Voorzie de borstwering van horizontale componenten om de vertikale lamellen bij elkaar te houden.

  5. General image

Opgave 2


    General image

  1. Maak de handleuning (in rood aangegeven). Bepaal zelf de grootte van de doorsnede van de handleuning.
  2. Maak het uiteinde van de handleuning dicht.
  3. Maak een bevestigingsstuk voor de handleuning en de vertikale lamellen. Gebruik hiervoor de curve Gelast_bevestigingsstuk. Dit object moet in totaal vier maal tussen de handleuning en lamellen worden geplaatst, met een h.o.h afstand van 1200 mm.
  4. Tip: het onderdeel heeft een dikte van 0,006 units! General image


Opgave 3

  1. Maak een vlak tussen cirkel_A en Cirkel_B.
  2. Maak de sparing in de muur.
  3. Pas de tesselation van het vlak aan ten behoeve van het renderen.

Opgave 4

  1. Maak een shader voor de muur. Bepaal zelf welke kleur.
  2. Materialiseer ook de vertikale lamellen en de handleuning.
  3. Maak het gat in de vloer dicht en materialiseer ook de vloer naar eigen inzicht.

Opgave 5

    De bedoeling van deze opdracht is dat je met vectorrenders ongeveer het volgende samengestelde (!) plaatje maakt. Het plaatje is samengesteld uit de gekleurde valkken, de randen (edges) en gestippelde verborgen edges.

    General image

  1. Maak een belichting aan voor het model. De render hoeft geen schaduw te bevatten.
  2. Maak een nieuwe camera aan en produceer de benodigde renders.
  3. Bewerk de renders in Illustrator, alvorens je de definitieve JPG exporteert. In het bewerkte beeld moeten de verborgen lijnen (edges) gestippeld weergegeven zijn (zie voorbeeld).

Inleveren:

  1. Een Mayabestand.
  2. Een Illustrator-bestand.
  3. Een JPG-bestand (min 640x480) van het uiteindelijke resultaat.
Bij de Maya en Illustrator bestanden wordt een zgn 'thumbnail' gevraagd. Dit mag een willekeurig plaatje zijn, maar ook een jpg met een render van je model.

 

Quicklinks:
TOI-Pedia Logo

Digital course materials and tutorials library


» compleet overzicht
Script Icon 36

Curve Surface Intersect (CSI) (2007-02-20)

» more scripts
Contact:
TOI, TU Delft
Faculty of Architecture

e-mail: toi-bk@tudelft.nl
student mailpolicy

Visit:
room 01+.West.040
Faculty of Architecture
Building 8
Julianalaan 134
2628 BL Delft

Postal address:
TOI, room 01.West.130
P.O. box 5043
2600 GA Delft

3D Print Lab:
room 01.West.040

website feedback