Toets BK2070
22 August 2011
Bruggen bouwen - Zomer 2010-2011 (Maya)
Beoordeling:
Bij elke opgave staat het maximaal aantal punten dat voor de vraag behaald kan worden. De behaalde punten worden bij elkaar opgeteld. Bij 6 punten of hoger is de toets behaald.
Aangezien het om een herkansing gaat is het niet mogelijk nog gebruik te maken van eventueel eerder behaalde bonuspunten!
Bij elke opgave staat aangegeven waar specifiek op beoordeeld wordt. Algemene criteria waarop elke (modelleer) vraag beoordeeld wordt, zijn:
- Netheid ('snappen', geen dubbele geometrie)
- Keuze voor de gebruikte technieken
- Volledigheid
Opgave 1
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: vraag1_poly_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Polygonen
Maak een brug naar onderstaand voorbeeld met behulp van het gegeven model
- Maak de twee hoofdpijlers/-pylonen van de brug. Gebruik daarbij de gegeven referentielijnen en onderstaande afbeelding met de profielen van de staanders
- Verleng het wegdek aan beide zijden en plaats ook hier de pijlers.
Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:
- Gebruik van polygoon geometrie
- Correcte afmetingen
- Aansluiten van de onderdelen
Producten:
- Het Maya-bestand (mb)
- Een render vanuit de camera RenderCam (jpg)
Opgave 2
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: vraag2_nurbs_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
- Modelleer de boog van de brug. Maak daarbij gebruik van de gegeven curves.
- Modelleer de trekstaven met verbindingsconstructie. Gebruik de gegeven curves en onderstaande plaatjes:
Tip: Maak gebruik van de symmetrie!
Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:
- Gebruik NURBS geometrie
- Aansluiting vlakken
- Effectief gebruik van modelleertechnieken
LET OP: indien je geen NURBS gebruikt zijn alle onderdelen onvoldoende!
Producten:
- Het Maya-bestand (mb)
- Een render vanuit de camera RenderCam (jpg)
Opgave 3
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: vraag3_render_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Rendering
deze vraag levert maximaal 2 punten op
In het bijbehorende bestand bevindt zich een model van Villa Savoye dat gerenderd moet worden. Echter zijn de instellingen voor de render nog niet goed. De render ziet er nog uit zoals in het linker plaatje.
Maak de render vanuit de camera RenderCam.
Zorg ervoor dat de renderinstellingen dusdanig worden veranderd dat de render eruit gaat zien zoals het rechter plaatje.
De schaduw moet nagegnoeg gelijk vallen met het gegeven voorbeeld.
De uiteindelijke render moet 640x480 pixels zijn.
Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:
- Juistheid instellingen voor de belichting
- Instellingen voor de kwaliteit van het plaatje
- De schaduwen vallen in de juiste richting
- Resolutie van het plaatje
Producten:
- Het Maya-bestand (mb)
- Een render vanuit de camera RenderCam (jpg)
Opgave 4
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag4_animatie_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Animatie
deze vraag levert maximaal 2 punten op
De vloeiende voorgevel wordt in de vraag gemodelleerd met behulp van animatietechnieken. Gebruik daarbij de gegeven geometrie.
- Animeer de 'basis curve' over het 'motion path' over een lengte van 48 frames.
- Gebruik blendshapes 1 en 2 om de basis curve te animeren. Animeer de basis curve op frame 28 volledig naar blendshape 1 en op frame 48 volledig naar blendshape 2.
- Genereer de wand met behulp van een Animated Sweep.
- Maak een render vanuit de camera 'RenderCam'.
Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:
- Juistheid van de keyframes van de blendshape
- Aansluiten wand en dak
- Toepassing animatietechnieken
Producten:
- Het Maya-bestand (mb)
- Een render vanuit de camera RenderCam (jpg)
Inleveren:
Maak voor elke vraag een map met de naam van de vraag ('vraag1', 'vraag2' etc) met daarin het bestand of de bestanden die voor die vraag ingeleverd moeten worden.
Zip of rar deze mappen in een enkel zip/rar-bestand en lever dit in. Lever daarbij ook een thumbnail plaatje in. Dit mag elk willekeurig fatsoenlijk plaatje zijn.
Als je geen duidelijke mappenstructuur gebruikt of het onduidelijk is welke bestanden bekeken moeten worden, heb je kans dat een vraag foutgerekend wordt.