TU Delft

Toets BK2070

29 June 2011

Notre Dame du Haut - Voorjaar 2010-2011 (Maya)

Beoordeling:

Bij elke opgave staat het maximaal aantal punten dat voor de vraag behaald kan worden. De behaalde punten worden bij elkaar opgeteld. Bij 6 punten of hoger is de toets behaald.

Aangezien het om een herkansing gaat is het niet mogelijk nog gebruik te maken van eventueel eerder behaalde bonuspunten!

Bij elke opgave staat aangegeven waar specifiek op beoordeeld wordt. Algemene criteria waarop elke (modelleer) vraag beoordeeld wordt, zijn:

Opgave 1

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_nurbs.mb
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

NURBS

deze vraag levert maximaal 3 punten op

Modeleer een van de afgeronde torens. Maak gebruik van verschillende tools die je ter beschikking hebt als: Loft, Revolve, Extrude of Duplicate surface curve.


General image


Modelleer de buitenschil op basis van de gegeven curves van een halve cirkel.

  1. Loft de achterwand.
    General image
  2. Gebruik het commando 'Revolve' of tools naar eigen inzicht om de kwart bol van de bovenzijde van de toren te maken.
    General image
  3. Modelleer de rechte zijdes om de schil van de toren af te maken. Gebruik hier tools naar eigen inzicht. De lengte van de rechte zijde is 2 meter.
    General image


Modelleer nu de binnenschil en verbinding tussen de binnen en buitenschil. De wanddikte is 1 meter.
  1. Gebruik het commando 'Offset Surfaces' of tools naar eigen inzicht om de binnenschil te modelleren.
    General image
  2. Loft de verbinding tussen de binnen en de buitenschil.
    General image


Modelleer het vlak dat binnen de vlakke kant van de toren ligt. Deze wand hoef je geen(!) dikte te geven.
  1. Maak naar eigen inzicht het vlak dat 1 meter naar binnen ligt. Gebruik hiervoor naar eigen inzicht tools als: Planar, Duplicate Surface Curve.
    General image
  2. Gebruik de gegeven curves om met behulp van 'Curve Projection' en 'Trim' de gaten in de wand te maken.

    General image

Maak een render vanuit de camera 'RenderCam' en sla deze op als JPG.


Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:


LET OP: indien je geen NURBS gebruikt zijn alle onderdelen onvoldoende!

Producten:

Opgave 2

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_poly.mb
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Polygonen

deze vraag levert maximaal 3 punten op

Modelleer de achtergevel van het gebouw met daarin de raamopeningen en de trap.

General image

  1. Maak de gevelopeningen in de wand met behulp van de gegeven geometrie. De wand is 0.5 meter dik.
    General image
  2. Modelleer de trap die de volgende eigenschappen heeft:
    Optrede: 0.3 meter, aantrede 0.3 meter, aantal treden 24, de treden hebben een schuin stootbord, de trap heeft halverwege een bordes. Zie de afbeelding van het profiel van de trap. De trap begint op het grid (y=0)
    General image
  3. Maak een render vanuit de camera 'RenderCam' en sla deze op als JPG.


Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:



Producten:

Opgave 3

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_render.mb
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Rendering

deze vraag levert maximaal 2 punten op


In het bijbehorende bestand bevindt zich een model van het interieur van de Notre Dame du Haut dat gerenderd moet worden. Echter zijn de instellingen voor de render nog niet goed. De render ziet er nog uit zoals in het linker plaatje. Zorg ervoor dat de renderinstellingen dusdanig worden veranderd dat de render eruit gaat zien zoals het rechter plaatje. De uiteindelijke render moet 640x480 pixels zijn.

Tip: Je moet de Final Gather Accuracy verhogen om de vlekkerigheid te verhelpen!

General imageGeneral image

Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:


Producten:


Opgave 4

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_animatie.mb
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Animatie

deze vraag levert maximaal 2 punten op

De vloeiende voorgevel wordt in de vraag gemodelleerd met behulp van animatietechnieken. Gebruik daarbij de gegeven geometrie.

  1. Animeer de 'basis curve' over het 'motion path' over een lengte van 24 frames.
  2. Gebruik blendshapes 1 en 2 om de basis curve te animeren. Animeer de basis curve op frame 14 volledig naar blendshape 1 en op frame 24 volledig naar blendshape 2.
  3. Genereer de wand met behulp van een Animated Sweep.
  4. Maak een render vanuit de camera 'RenderCam'.
    General image


Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:



Producten:

Inleveren:

Maak voor elke vraag een map met de naam van de vraag ('vraag1', 'vraag2' etc) met daarin het bestand of de bestanden die voor die vraag ingeleverd moeten worden.

Zip of rar deze mappen in een enkel zip/rar-bestand en lever dit in. Lever daarbij ook een thumbnail plaatje in. Dit mag elk willekeurig fatsoenlijk plaatje zijn.

Als je geen duidelijke mappenstructuur gebruikt of het onduidelijk is welke bestanden bekeken moeten worden, heb je kans dat een vraag foutgerekend wordt.

 

Quicklinks:
TOI-Pedia Logo

Digital course materials and tutorials library


» compleet overzicht
Script Icon 33

3D rafter with offset direction (2006-11-15)

» more scripts
Contact:
TOI, TU Delft
Faculty of Architecture

e-mail: toi-bk@tudelft.nl
student mailpolicy

Visit:
room 01+.West.040
Faculty of Architecture
Building 8
Julianalaan 134
2628 BL Delft

Postal address:
TOI, room 01.West.130
P.O. box 5043
2600 GA Delft

3D Print Lab:
room 01.West.040

website feedback