Toets BK2070
29 June 2011
Notre Dame du Haut - Voorjaar 2010-2011 (Maya)
Beoordeling:
Bij elke opgave staat het maximaal aantal punten dat voor de vraag behaald kan worden. De behaalde punten worden bij elkaar opgeteld. Bij 6 punten of hoger is de toets behaald.
Aangezien het om een herkansing gaat is het niet mogelijk nog gebruik te maken van eventueel eerder behaalde bonuspunten!
Bij elke opgave staat aangegeven waar specifiek op beoordeeld wordt. Algemene criteria waarop elke (modelleer) vraag beoordeeld wordt, zijn:
- Netheid ('snappen', geen dubbele geometrie)
- Keuze voor de gebruikte technieken
- Volledigheid
Opgave 1
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_nurbs.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
NURBS
deze vraag levert maximaal 3 punten op
Modeleer een van de afgeronde torens. Maak gebruik van verschillende tools die je ter beschikking hebt als: Loft, Revolve, Extrude of Duplicate surface curve.
Modelleer de buitenschil op basis van de gegeven curves van een halve cirkel.
- Loft de achterwand.
- Gebruik het commando 'Revolve' of tools naar eigen inzicht om de kwart bol van de bovenzijde van de toren te maken.
- Modelleer de rechte zijdes om de schil van de toren af te maken. Gebruik hier tools naar eigen inzicht. De lengte van de rechte zijde is 2 meter.
Modelleer nu de binnenschil en verbinding tussen de binnen en buitenschil. De wanddikte is 1 meter.
- Gebruik het commando 'Offset Surfaces' of tools naar eigen inzicht om de binnenschil te modelleren.
- Loft de verbinding tussen de binnen en de buitenschil.
Modelleer het vlak dat binnen de vlakke kant van de toren ligt. Deze wand hoef je geen(!) dikte te geven.
- Maak naar eigen inzicht het vlak dat 1 meter naar binnen ligt. Gebruik hiervoor naar eigen inzicht tools als: Planar, Duplicate Surface Curve.
- Gebruik de gegeven curves om met behulp van 'Curve Projection' en 'Trim' de gaten in de wand te maken.
Maak een render vanuit de camera 'RenderCam' en sla deze op als JPG.
Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:
- Gebruik NURBS geometrie
- Aansluiting vlakken
- Effectief gebruik van modelleertechnieken
LET OP: indien je geen NURBS gebruikt zijn alle onderdelen onvoldoende!
Producten:
- Het Maya-bestand (mb)
- Een render vanuit de camera RenderCam (jpg)
Opgave 2
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_poly.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Polygonen
deze vraag levert maximaal 3 punten op
Modelleer de achtergevel van het gebouw met daarin de raamopeningen en de trap.
- Maak de gevelopeningen in de wand met behulp van de gegeven geometrie. De wand is 0.5 meter dik.
- Modelleer de trap die de volgende eigenschappen heeft:
Optrede: 0.3 meter, aantrede 0.3 meter, aantal treden 24, de treden hebben een schuin stootbord, de trap heeft halverwege een bordes. Zie de afbeelding van het profiel van de trap. De trap begint op het grid (y=0)
- Maak een render vanuit de camera 'RenderCam' en sla deze op als JPG.
Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:
- Gebruik van polygoon geometrie
- Correcte afmetingen
- Aansluiten van de onderdelen
Producten:
- Het Maya-bestand (mb)
- Een render vanuit de camera RenderCam (jpg)
Opgave 3
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_render.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Rendering
deze vraag levert maximaal 2 punten op
In het bijbehorende bestand bevindt zich een model van het interieur van de Notre Dame du Haut dat gerenderd moet worden. Echter zijn de instellingen voor de render nog niet goed. De render ziet er nog uit zoals in het linker plaatje. Zorg ervoor dat de renderinstellingen dusdanig worden veranderd dat de render eruit gaat zien zoals het rechter plaatje. De uiteindelijke render moet 640x480 pixels zijn.
Tip: Je moet de Final Gather Accuracy verhogen om de vlekkerigheid te verhelpen!
Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:
- Juistheid instellingen voor de belichting
- Instellingen voor de kwaliteit van het plaatje
- Resolutie van het plaatje
Producten:
- Het Maya-bestand (mb)
- Een render vanuit de camera RenderCam (jpg)
Opgave 4
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_animatie.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Animatie
deze vraag levert maximaal 2 punten op
De vloeiende voorgevel wordt in de vraag gemodelleerd met behulp van animatietechnieken. Gebruik daarbij de gegeven geometrie.
- Animeer de 'basis curve' over het 'motion path' over een lengte van 24 frames.
- Gebruik blendshapes 1 en 2 om de basis curve te animeren. Animeer de basis curve op frame 14 volledig naar blendshape 1 en op frame 24 volledig naar blendshape 2.
- Genereer de wand met behulp van een Animated Sweep.
- Maak een render vanuit de camera 'RenderCam'.
Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:
- Aansluiten wand en dak
- Toepassing animatietechnieken
Producten:
- Het Maya-bestand (mb)
- Een render vanuit de camera RenderCam (jpg)
Inleveren:
Maak voor elke vraag een map met de naam van de vraag ('vraag1', 'vraag2' etc) met daarin het bestand of de bestanden die voor die vraag ingeleverd moeten worden.
Zip of rar deze mappen in een enkel zip/rar-bestand en lever dit in. Lever daarbij ook een thumbnail plaatje in. Dit mag elk willekeurig fatsoenlijk plaatje zijn.
Als je geen duidelijke mappenstructuur gebruikt of het onduidelijk is welke bestanden bekeken moeten worden, heb je kans dat een vraag foutgerekend wordt.