Toets BK4070 MEL Scripting
21 January 2011
BK4070 21 januari 2011 - Variant MEL-scripten
Opgave 1
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: vraag_1_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
Maak een vectorrender zoals het plaatje hierboven.
Producten:
- Adobe Illustrator bestand (ai)
Opgave 2
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_2_start.psd
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
Pas dit bestand op een handige manier aan, zodat de 'Ambient occlusion' netjes wordt.
Producten:
- Adobe Photoshop bestand (psd)
Opgave 3
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_3_start.ai
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
In het linker Illustrator plaatje ontbreken kleuren en zijn de lijnen erg dik. Pas het bestand in Illustrator aan zodat de lijnen dunner zijn, en voeg wat kleur in in het bestand toe met behulp van de 'Live Paint Bucket'.
Producten:
- Adobe Illustrator bestand (ai)
Opgave 4
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: vraag_4_start.mel
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 2 punten op.
Het gegeven script plaatst een instelbaar aantal kolommen langs een gevellijn. De kolommen worden zo gedraaid dat ze haaks op de gevel staan
Het script maakt bij het inladen een curve die je kunt gebruiken voor deze opdracht.
De vraag bestaat uit 2 delen:
- Voorzie het script per regel van commentaar waaruit blijkt dat je het script begrijpt. LET OP!!!! er zijn twee stukken script aangegeven die je niet van commentaar hoeft te voorzien. Daarvan is in het commentaar uitgelegd wat het globaal doet. Regels die reeds van commentaar zijn voorzien hoef je uiteraard niet nogmaals van commentaar te voorzien.
- Nadat het script is uitgevoerd verschijnt er in de scripteditor een regel waarin het aantal kolommen moet worden afgedrukt dat meer dan 45 graden is gedraaid. Pas het script aan zodat hier ook daadwerkelijk het juiste aantal staat.
TIP: zoek op wat de functie abs() doet!
Opgave 5
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Variabelen.mel
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
Declareer/vervorm de variabelen "$x" , "$y" , "$z" en "$text" tot hun juiste vorm (int, float etc...), zodat er dmv het script uiteindelijk een kubus ontstaat met een breedte van 1, een hoogte van 2.5 en een diepte van 4 en dat ook de text "Het is gelukt!" wordt geprint.
Producten:
- Het script (mel)
Opgave 6
Deze vraag levert maximaal 1 punt op
Maak een interface die eruit ziet als het voorbeeld.
Deze interface zorgt ervoor dat er een poly cylinder wordt gemaakt waarvan je zelf kan bepalen hoe hoog hij is,
wat de radius is en hoeveel axiale onderverdelingen er zijn.
Vergeet niet de help bar en maak in ieder geval 1 menu item zoals te zien is in het tweede plaatje.
Als het lukt om de interface werkend te krijgen dan levert dit bonuspunten op.
(Vergeet niet ook de beginwaarde te veranderen zoals te zien is in de drie invul velden)
Producten:
- Het script (mel)
Opgave 7
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: vraag_7_start.mel
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
Het gegeven mel script is een aanzet tot een script dat tafels met krukjes genereert. De interface kent maar 1 invoer, namelijk de lengte van de tafel. De overige afmetingen van de tafel zijn vaste waarden.
De bedoeling is dat het script het maximale aantal krukjes langs de lange zijden van de tafel plaatst. Een duidelijke uitleg van de bedoeling van het script vindt je bovenaan in het script. (zie voor het principe ook het plaatje hierboven. De stoelen zijn echter vervangen door ronde krukjes)
Opgave 8
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: vraag_8_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
Vanuit de kamer maak je een foto van het raam. De ruimte zelf is prima belicht, maar de omgeving buiten is volledig overbelicht. Zorg ervoor dat de omgeving goed belicht is (zie afbeelding), daarbij zal uiteraard het interieur donkerder worden. De "Physical Sky" is al aangemaakt.
Producten:
- Het Mayamodel (mb)
- De render (jpeg)
Opgave 9
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: vraag_9_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
Je probeert een kunstlicht interieur te renderen. De instellingen staan al grotendeels goed, maar de render is nog te vlekkerig. Zorg ervoor dat het resultaat er uit ziet zoals in het rechter plaatje.
Producten:
- Het Mayamodel (mb)
- De render (jpeg)
Inleveren:
Maak voor elke vraag een map met de naam van de vraag ('vraag1', 'vraag2' etc) met daarin het bestand of de bestanden die voor die vraag ingeleverd moeten worden.
Zip of rar deze mappen in een enkel zip/rar-bestand en lever dit in. Lever daarbij ook een thumbnail plaatje in. Dit mag elk willekeurig fatsoenlijk plaatje zijn.
Als je geen duidelijke mappenstructuur gebruikt of het onduidelijk is welke bestanden bekeken moeten worden, heb je kans dat een vraag foutgerekend wordt.