TU Delft

Toets BK4070 MEL Scripting

21 January 2011

BK4070 21 januari 2011 - Variant MEL-scripten

Opgave 1

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: vraag_1_start.mb
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Deze vraag levert maximaal 1 punt op.

General image

Maak een vectorrender zoals het plaatje hierboven.

Producten:

Opgave 2

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_2_start.psd
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Deze vraag levert maximaal 1 punt op.

General imageGeneral image

Pas dit bestand op een handige manier aan, zodat de 'Ambient occlusion' netjes wordt.

Producten:

Opgave 3

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_3_start.ai
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Deze vraag levert maximaal 1 punt op.

General imageGeneral image

In het linker Illustrator plaatje ontbreken kleuren en zijn de lijnen erg dik. Pas het bestand in Illustrator aan zodat de lijnen dunner zijn, en voeg wat kleur in in het bestand toe met behulp van de 'Live Paint Bucket'.

Producten:

Opgave 4

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: vraag_4_start.mel
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Deze vraag levert maximaal 2 punten op.

General image

Het gegeven script plaatst een instelbaar aantal kolommen langs een gevellijn. De kolommen worden zo gedraaid dat ze haaks op de gevel staan

Het script maakt bij het inladen een curve die je kunt gebruiken voor deze opdracht.

De vraag bestaat uit 2 delen:

  1. Voorzie het script per regel van commentaar waaruit blijkt dat je het script begrijpt. LET OP!!!! er zijn twee stukken script aangegeven die je niet van commentaar hoeft te voorzien. Daarvan is in het commentaar uitgelegd wat het globaal doet. Regels die reeds van commentaar zijn voorzien hoef je uiteraard niet nogmaals van commentaar te voorzien.
  2. Nadat het script is uitgevoerd verschijnt er in de scripteditor een regel waarin het aantal kolommen moet worden afgedrukt dat meer dan 45 graden is gedraaid. Pas het script aan zodat hier ook daadwerkelijk het juiste aantal staat.
    TIP: zoek op wat de functie abs() doet!

Opgave 5

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: Variabelen.mel
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Deze vraag levert maximaal 1 punt op.

Declareer/vervorm de variabelen "$x" , "$y" , "$z" en "$text" tot hun juiste vorm (int, float etc...), zodat er dmv het script uiteindelijk een kubus ontstaat met een breedte van 1, een hoogte van 2.5 en een diepte van 4 en dat ook de text "Het is gelukt!" wordt geprint.

Producten:

Opgave 6

Deze vraag levert maximaal 1 punt op

General image
General image

Maak een interface die eruit ziet als het voorbeeld.
Deze interface zorgt ervoor dat er een poly cylinder wordt gemaakt waarvan je zelf kan bepalen hoe hoog hij is,
wat de radius is en hoeveel axiale onderverdelingen er zijn.
Vergeet niet de help bar en maak in ieder geval 1 menu item zoals te zien is in het tweede plaatje.
Als het lukt om de interface werkend te krijgen dan levert dit bonuspunten op.

(Vergeet niet ook de beginwaarde te veranderen zoals te zien is in de drie invul velden)

Producten:

Opgave 7

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: vraag_7_start.mel
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Deze vraag levert maximaal 1 punt op.

General image

Het gegeven mel script is een aanzet tot een script dat tafels met krukjes genereert. De interface kent maar 1 invoer, namelijk de lengte van de tafel. De overige afmetingen van de tafel zijn vaste waarden.

De bedoeling is dat het script het maximale aantal krukjes langs de lange zijden van de tafel plaatst. Een duidelijke uitleg van de bedoeling van het script vindt je bovenaan in het script. (zie voor het principe ook het plaatje hierboven. De stoelen zijn echter vervangen door ronde krukjes)

Opgave 8

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: vraag_8_start.mb
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Deze vraag levert maximaal 1 punt op.

General imageGeneral image

Vanuit de kamer maak je een foto van het raam. De ruimte zelf is prima belicht, maar de omgeving buiten is volledig overbelicht. Zorg ervoor dat de omgeving goed belicht is (zie afbeelding), daarbij zal uiteraard het interieur donkerder worden. De "Physical Sky" is al aangemaakt.

Producten:

Opgave 9

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: vraag_9_start.mb
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Deze vraag levert maximaal 1 punt op.

General imageGeneral image

Je probeert een kunstlicht interieur te renderen. De instellingen staan al grotendeels goed, maar de render is nog te vlekkerig. Zorg ervoor dat het resultaat er uit ziet zoals in het rechter plaatje.

Producten:

Inleveren:

Maak voor elke vraag een map met de naam van de vraag ('vraag1', 'vraag2' etc) met daarin het bestand of de bestanden die voor die vraag ingeleverd moeten worden.

Zip of rar deze mappen in een enkel zip/rar-bestand en lever dit in. Lever daarbij ook een thumbnail plaatje in. Dit mag elk willekeurig fatsoenlijk plaatje zijn.

Als je geen duidelijke mappenstructuur gebruikt of het onduidelijk is welke bestanden bekeken moeten worden, heb je kans dat een vraag foutgerekend wordt.

 

Quicklinks:
TOI-Pedia Logo

Digital course materials and tutorials library


» compleet overzicht
Script Icon 58

libArray (2010-03-01)

» more scripts
Contact:
TOI, TU Delft
Faculty of Architecture

e-mail: toi-bk@tudelft.nl
student mailpolicy

Visit:
room 01+.West.040
Faculty of Architecture
Building 8
Julianalaan 134
2628 BL Delft

Postal address:
TOI, room 01.West.130
P.O. box 5043
2600 GA Delft

3D Print Lab:
room 01.West.040

website feedback