Toets BK2070
19 January 2011
Stoelendans v2 (Maya)
Beoordeling:
Bij elke opgave staat het maximaal aantal punten dat voor de vraag behaald kan worden. De behaalde punten worden bij elkaar opgeteld. Bij 6 punten of hoger is de toets behaald.
Aangezien het om een herkansing gaat is het niet mogelijk nog gebruik te maken van eventueel eerder behaalde bonuspunten!
Bij elke opgave staan aangegeven waar specifiek op beoordeeld wordt. Algemene criteria waarop elke (modelleer) vraag beoordeeld wordt, zijn:
- Netheid ('snappen', geen dubbele geometrie)
- Keuze voor de gebruikte technieken
- Volledigheid
Opgave 1
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: gevouwen_stoel_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Modelleren met Polygonen
Deze vraag levert maximaal 3 punten op.
In deze opgave wordt de 'gevouwen stoel' van Tobias Labarque in stappen gemodelleerd op basis van polygoongeometrie. Gebruik de afbeeldingen hieronder als referentie.
- Snap de vertexen van het gegeven vlak naar het gegeven draadmodel dat de omtrek van de stoel aangeeft. Zie afbeelding 2 voor het resultaat van deze stap. (0,5 punt)
- Gebruik de Splitpolygon tool om het vlak dat zojuist in de goede vorm gevouwen is verder in driehoeken onder te verdelen. Het resultaat is een vlak met meerdere 'vouwlijnen' om de stoel in zijn uiteindelijke vorm te krijgen. Zie afbeelding 3 voor het resultaat van deze stap. (1 punt)
- Verplaats de vertexen van het vlak, zodat het vlak de vorm krijg van de stoel. Zie afbeelding 4 voor het resultaat van deze stap. (1 punt)
- Geef het vlak dikte door middel van extrusie. Maak de stoel ongeveer 0.02 units dik. Zie afbeelding 5 voor het resultaat. (0,5 punt)
- Maak een render van de stoel vanuit de camera 'renderCam'.
Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:
- Gebruik polygoon geometrie
- Bijzondere aandacht voor de gebruikte polygoon modelleer technieken
- Gebruik van snap tools om te snappen naar het draadmodel
- De stoel is symmetrisch en de vorm lijkt voldoende op het voorbeeld
- De stoel heeft dikte
LET OP: indien je geen polygonen gebruikt zijn alle onderdelen onvoldoende!
Producten:
- Het Maya-bestand (mb)
- Een render vanuit de camera RenderCam (jpg)
Opgave 2
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Eames_wire_chair_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Renderen met Mental Ray
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
In het bijbehorende bestand bevindt zich een model van de Eames wire chair dat gerenderd moet worden. Echter zijn de instellingen voor de render nog niet goed. De render ziet er nog uit zoals in het linker plaatje. Zorg ervoor dat de renderinstellingen dusdanig worden veranderd dat de render eruit gaat zien zoals het rechter plaatje. De uiteindelijke render moet 640x480 pixels zijn.
Het product wordt beoordeeld op:
- Juistheid instellingen voor de belichting
- Instellingen voor de kwaliteit van het plaatje
- Resolutie van het plaatje
Producten:
- Het Maya-bestand (mb)
- Een render vanuit de camera RenderCam (jpg)
Opgave 3
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Wassily_chair_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Modelleren met NURBS
Deze vraag levert maximaal 3 punten op.
In deze opgave wordt de Wassily stoel in stappen gemodelleerd met behulp van NURBS geometrie. In het gegeven bestand zijn al enkele curves aanwezig. Gebruik deze om de stoel te modelleren en maak er een render van vanuit de RenderCam.
- Modelleer Het buizenframe met behulp van de gegeven curves in de layer "stap_1". Sluit de buizen aan de open kant netjes af.(1 punt)
- Modelleer de buis voor het zitvlak. Gebruik de gegevens curves in de layer "stap_2". Je dient zelf nog een stuk van de curve erbij te tekenen. (1 punt)
- Modelleer nu het zitvlak zelf met de gegeven curves in layer "stap_3. Sluit ook hier alle geometrie netjes af.(0,5 punt)
- Dupliceer de leuningen gegeven in de layer "stap_4", zodat de stoel helemaal af is.(0,5 punt)
Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:
- Gebruik van NURBS geometrie
- De zitting en leuningen hebben dikte
- Delen met dikte zijn geheel gesloten
LET OP: indien je geen NURBS gebruikt zjin alle onderdelen onvoldoende!
Producten:
- Het Maya-bestand (mb)
- Een render vanuit de camera RenderCam (jpg)
Opgave 4
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Songololo_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Modelleren met extra technieken
Deze vraag levert maximaal 3 punten op.
In deze opdracht wordt de Songololo sofa gemodelleerd. In het bestand zijn enkele curves van de hoofdvorm gegeven. Ook is het pad gegeven waarover de sofa gepositioneerd wordt. Deze kan gebruikt worden voor een Animated Snapshot. Maak zelf een logische keuze voor de te gebruiken technieken en geometrie.
De sofadelen hoeven niet afgerond te zijn aan de zijkanten (zoals in ons voorbeeld) en het is niet erg als de delen nog een klein beetje doorelkaar steken in de bochten.
Maak een render vanuit de persp camera. Positioneer deze ongeveer zoals in het voorbeeld.
Tip: maak gebruik van een groep bij je Animated Snapshot.
Het product wordt beoordeeld op:
- Keuze voor het type geometrie en modelleertechniek voor de sofadelen
- Verdeling van de sofadelen over het pad en de onderlinge afstand
Producten:
- Het Maya-bestand (mb)
- Een render vanuit de persp camera (jpg)
Inleveren:
Maak voor elke vraag een map met de naam van de vraag ('vraag1', 'vraag2' etc) met daarin het bestand of de bestanden die voor die vraag ingeleverd moeten worden.
Zip of rar deze mappen in een enkel zip/rar-bestand en lever dit in. Lever daarbij ook een thumbnail plaatje in. Dit mag elk willekeurig fatsoenlijk plaatje zijn.
Als je geen duidelijke mappenstructuur gebruikt of het onduidelijk is welke bestanden bekeken moeten worden, heb je kans dat een vraag foutgerekend wordt.