TU Delft

Toets BK2070

9 September 2010

Stoelendans (Maya)

Beoordeling:

Bij elke opgave staat het maximaal aantal punten dat voor de vraag behaald kan worden. De behaalde punten worden bij elkaar opgeteld. Bij 6 punten of hoger is de toets behaald.

Aangezien het om een herkansing gaat is het niet mogelijk nog gebruik te maken van eventueel eerder behaalde bonuspunten!

Bij elke opgave staan aangegeven waar specifiek op beoordeeld wordt. Algemene criteria waarop elke (modelleer) vraag beoordeeld wordt, zijn:

Opgave 1

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag1_start.mb
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Modelleren met Polygonen
Deze vraag levert maximaal 3 punten op.

General image

In deze opgave wordt de 'gevouwen stoel' van Tobias Labarque gemodelleerd in polygoongeometrie. Gebruik de afbeeldingen als referentie. Je bent vrij om maten te interpreteren, maar zorg dat het (hoogste punt van het) zitvlak op 50 cm hoogte is en de totale hoogte van de stoel 100 cm is. De stoel moet (uiteraard) ook enige dikte krijgen.

Maak tenslotte een render van de stoel vanuit de renderCam.

General image General image General image General image General image

Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:

LET OP: indien je geen polygonen gebruikt zijn alle onderdelen onvoldoende!

Producten:

Opgave 2

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag2_start.mb
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Modelleren met NURBS
Deze vraag levert maximaal 3 punten op.

In deze opgave wordt een stoel, ontworpen door Alvar Aalto, gemodelleerd met behulp van NURBS geometrie. In het gegeven bestand zijn al enkele curves aanwezig. Gebruik deze om de stoel te modelleren en maak er een render van vanuit de RenderCam.

General image


Tip: Maak gebruik van de symmetrie van de stoel, zodat je niet allebei de poten volledig hoeft te maken.

General image

Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:

LET OP: indien je geen NURBS gebruikt zjin alle onderdelen onvoldoende!

Producten:

Opgave 3

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag3_start.mb
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Renderen met Mental Ray
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.

In het bijbehorende bestand bevindt zich een model dat gerenderd moet worden. Echter zijn de instellingen voor de render nog niet goed. De render ziet er nog uit zoals in het linker plaatje. Zorg ervoor dat de renderinstellingen dusdanig worden veranderd dat de render eruit gaat zien zoals het rechter plaatje. De uiteindelijke render moet 640x480 pixels zijn.

General image

Het product wordt beoordeeld op:


Producten:

Opgave 4

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag4_start.mb
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Modelleren met extra technieken
Deze vraag levert maximaal 3 punten op.

General image

In deze opdracht wordt de Songololo sofa gemodelleerd. In het bestand zijn enkele curves van de hoofdvorm gegeven. Ook is het pad gegeven waarover de sofa gepositioneerd wordt. Deze kan gebruikt worden voor een Animated Snapshot. Maak zelf een logische keuze voor de te gebruiken technieken en geometrie.

De sofadelen hoeven niet afgerond te zijn aan de zijkanten (zoals in ons voorbeeld) en het is niet erg als de delen nog een klein beetje doorelkaar steken in de bochten.

Maak een render vanuit de RenderCam.

Tip: maak gebruik van een groep bij je Animated Snapshot.

General image

Het product wordt beoordeeld op:


Producten:

Inleveren:

Maak voor elke vraag een map met de naam van de vraag ('vraag1', 'vraag2' etc) met daarin het bestand of de bestanden die voor die vraag ingeleverd moeten worden.

Zip of rar deze mappen in een enkel zip/rar-bestand en lever dit in. Lever daarbij ook een thumbnail plaatje in. Dit mag elk willekeurig fatsoenlijk plaatje zijn.

Als je geen duidelijke mappenstructuur gebruikt of het onduidelijk is welke bestanden bekeken moeten worden, heb je kans dat een vraag foutgerekend wordt.

 

Quicklinks:
TOI-Pedia Logo

Digital course materials and tutorials library


» compleet overzicht
Script Icon 14

Face Shader (2006-01-16)

» more scripts
Contact:
TOI, TU Delft
Faculty of Architecture

e-mail: toi-bk@tudelft.nl
student mailpolicy

Visit:
room 01+.West.040
Faculty of Architecture
Building 8
Julianalaan 134
2628 BL Delft

Postal address:
TOI, room 01.West.130
P.O. box 5043
2600 GA Delft

3D Print Lab:
room 01.West.040

website feedback