Toets BK2070
9 September 2010
Stoelendans (Maya)
Beoordeling:
Bij elke opgave staat het maximaal aantal punten dat voor de vraag behaald kan worden. De behaalde punten worden bij elkaar opgeteld. Bij 6 punten of hoger is de toets behaald.
Aangezien het om een herkansing gaat is het niet mogelijk nog gebruik te maken van eventueel eerder behaalde bonuspunten!
Bij elke opgave staan aangegeven waar specifiek op beoordeeld wordt. Algemene criteria waarop elke (modelleer) vraag beoordeeld wordt, zijn:
- Netheid ('snappen', geen dubbele geometrie)
- Keuze voor de gebruikte technieken
- Volledigheid
Opgave 1
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag1_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Modelleren met Polygonen
Deze vraag levert maximaal 3 punten op.
In deze opgave wordt de 'gevouwen stoel' van Tobias Labarque gemodelleerd in polygoongeometrie. Gebruik de afbeeldingen als referentie. Je bent vrij om maten te interpreteren, maar zorg dat het (hoogste punt van het) zitvlak op 50 cm hoogte is en de totale hoogte van de stoel 100 cm is. De stoel moet (uiteraard) ook enige dikte krijgen.
Maak tenslotte een render van de stoel vanuit de renderCam.
Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:
- Gebruik polygoon geometrie
- Bijzondere aandacht voor de gebruikte polygoon modelleer technieken
- Hoogte zitting en totale stoel
- De stoel is symmetrisch en de vorm lijkt voldoende op het voorbeeld
- De stoel heeft dikte
LET OP: indien je geen polygonen gebruikt zijn alle onderdelen onvoldoende!
Producten:
- Het Maya-bestand (mb)
- Een render vanuit de camera RenderCam (jpg)
Opgave 2
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag2_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Modelleren met NURBS
Deze vraag levert maximaal 3 punten op.
In deze opgave wordt een stoel, ontworpen door Alvar Aalto, gemodelleerd met behulp van NURBS geometrie. In het gegeven bestand zijn al enkele curves aanwezig. Gebruik deze om de stoel te modelleren en maak er een render van vanuit de RenderCam.
- Modelleer de zitting met behulp van de gegeven Curve. Geef de zitting een dikte. De breedte van de zitting is 90 cm. (1 punt)
- Modelleer de poten. Teken daarvoor eerste een curve op basis van de gegeven cirkels die de ronding in de poot aangeven. Maak op basis van deze curve de leuningen/poten. Geef deze een dikte. (1 punt)
enige afwijking/vrije interpretatie is toegestaan, zolang het resultaat maar voldoende lijkt op het voorbeeld.
- In de zitting zitten sleuven. Maak deze sleuven in de zitting van het model. Let op: je moet de lijnen niet eerst te 'attachen'. (1 punt)
Tip: Maak gebruik van de symmetrie van de stoel, zodat je niet allebei de poten volledig hoeft te maken.
Het product wordt naast de algemene beoordelingscriteria beoordeeld op:
- Gebruik van NURBS geometrie
- De zitting en leuningen hebben dikte
- Delen met dikte zijn geheel gesloten
LET OP: indien je geen NURBS gebruikt zjin alle onderdelen onvoldoende!
Producten:
- Het Maya-bestand (mb)
- Een render vanuit de camera RenderCam (jpg)
Opgave 3
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag3_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Renderen met Mental Ray
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
In het bijbehorende bestand bevindt zich een model dat gerenderd moet worden. Echter zijn de instellingen voor de render nog niet goed. De render ziet er nog uit zoals in het linker plaatje. Zorg ervoor dat de renderinstellingen dusdanig worden veranderd dat de render eruit gaat zien zoals het rechter plaatje. De uiteindelijke render moet 640x480 pixels zijn.
Het product wordt beoordeeld op:
- Juistheid instellingen voor de belichting
- Instellingen voor de kwaliteit van het plaatje
- Resolutie van het plaatje
Producten:
- Het Maya-bestand (mb)
- Een render vanuit de camera RenderCam (jpg)
Opgave 4
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag4_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Modelleren met extra technieken
Deze vraag levert maximaal 3 punten op.
In deze opdracht wordt de Songololo sofa gemodelleerd. In het bestand zijn enkele curves van de hoofdvorm gegeven. Ook is het pad gegeven waarover de sofa gepositioneerd wordt. Deze kan gebruikt worden voor een Animated Snapshot. Maak zelf een logische keuze voor de te gebruiken technieken en geometrie.
De sofadelen hoeven niet afgerond te zijn aan de zijkanten (zoals in ons voorbeeld) en het is niet erg als de delen nog een klein beetje doorelkaar steken in de bochten.
Maak een render vanuit de RenderCam.
Tip: maak gebruik van een groep bij je Animated Snapshot.
Het product wordt beoordeeld op:
- Keuze voor het type geometrie en modelleertechniek voor de sofadelen
- Verdeling van de sofadelen over het pad en de onderlinge afstand
Producten:
- Het Maya-bestand (mb)
- Een render vanuit de camera RenderCam (jpg)
Inleveren:
Maak voor elke vraag een map met de naam van de vraag ('vraag1', 'vraag2' etc) met daarin het bestand of de bestanden die voor die vraag ingeleverd moeten worden.
Zip of rar deze mappen in een enkel zip/rar-bestand en lever dit in. Lever daarbij ook een thumbnail plaatje in. Dit mag elk willekeurig fatsoenlijk plaatje zijn.
Als je geen duidelijke mappenstructuur gebruikt of het onduidelijk is welke bestanden bekeken moeten worden, heb je kans dat een vraag foutgerekend wordt.