Toets BK4100
30 January 2009
Problemen oplossen Januari 2009
De toets bestaat uit 5 opgaven, die elk een probleem representeren dat (mogelijk) binnen het semester is voorgekomen.
Maak een (tijds)indeling en bepaal een handige volgorde om de opgaven te maken. Let goed op de tijd: je hebt twee uur de tijd.
Maak voor elke vraag een map met de naam van de vraag ('vraag1', 'vraag2' etc) met daarin het bestand of de bestanden die voor die vraag ingeleverd moeten worden. Bij de vragen waar een Maya project gebruikt wordt, mag het hele project ingeleverd worden.
Als er onduidelijkheid is welke bestanden er nagekeken moeten worden, kan een vraag fout gerekend worden; we gaan niet op zoek naar het juiste bestand in een wirwar van bestanden; werk dus gestructureerd en lever een overzichtelijke set bestanden in (per vraag 1 versie en dus geen tijdelijke of tussentijdse versies).
Begin op tijd met inleveren (uiterlijk vijf minuten voor tijd). Sla tussentijds je bestand regelmatig op om dataverlies te voorkomen.
Succes!
Beoordeling:
Bij elke vraag staat hoeveel punten de vraag bij een volledig goed antwoord waard is. Bij 6 of meer punten is de toets behaald.
Opgave 1
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: start.zip
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
De vraag levert maximaal 3 punten op.
De gegeven spouwmuur wordt getextureerd en gerenderd in 5 stappen.
1. Maak 9 openingen in de gegeven wand met de volgende gegevens:
- iedere opening is 0,8 meter breed en 1,6 meter hoog;
- de meest linkse opening is, zowel aan de linker zijde als de bovenzijde, 30 centimer van de rand geplaatst;
- de openingen staan op een gelijke afstand, van 1,2 meter hart-op-hart, van elkaar.
2. Plaats in de opening kozijnen, gebruik hiervoor het gegeven kozijn.
3. Textureer de wand met de gegeven textuur voor de kleur. Maak zelf een bump map van de gegeven textuur. Gebruik de volgende gegevens:
- de bakstenen moeten netjes aansluiten op de hoeken;
- de maat van de textuur is 1,4 x 1,4 meter.
4. Maak boven de kozijnen een rollaag. Textureer deze met de gegeven textuur. Gebruik verder de volgende gegevens:
- de rollaag is 10 centimeter hoog en heeft de volledige breedte van de opening;
- de afmetingen van de textuur voor de rollaag zijn 0,8 meter breed en 0,1 meter hoog.
5. Maak een render van de spouwmuur vanuit de gegeven camera 'renderCam'.
Producten:
- Het Mayaproject
- De render (jpeg)
Opgave 2
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: start.zip
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
Er is een zonnewijzer gevonden van een volk uit de oudheid genaamd Wingdings. Gebruik de TOI zonnesimulator om erachter te komen welke symbolen de Wingdings gebruikten als cijfers: Maak een physical sky aan, stel deze met behulp van de TOI zonnesimulator in op 25 juni 200 na Christus om 17.00 uur. Maak vervolgens een render vanuit de gegeven camera 'RenderCam'. Bedenk een oplossing voor het tegen gaan van de overbelichting, zodat de symbolen duidelijk zichtbaar zijn.
De zonnesimulator is hier te downloaden.
Producten:
- Het Mayaproject
- De render (jpeg)
Opgave 3
Deze vraag levert maximaal 2 punten op.
Maak een script voor een interface, zoals in het voorbeeld gegeven. Wat moet voor de interface worden gescript:
- In de titel staat jouw naam + studienummer;
- Een tekst;
- Een checkbox met tekst ervoor;
- een invulveld met tekst ervoor en een ander cijfer dan 0.0 ingevuld;
- een knop met tekst.
Producten:
- Het script (MEL/TXT)
Opgave 4
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: start.zip
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 2 punten op.
Maak een A3 layout (zie voorbeeld) met de geven colortable. Maak een overzicht met daarop de Kelder, begane grond en eerste verdieping op schaal 1:500. Zet onder elke verdieping een de naam en 'print' de A3 naar een PDF-bestand.
NB: je mag de plattegronden NIET verplaatsen!
Producten:
- Het autoCAD bestand (DWG)
- Het PDF bestand (PDF)
Opgave 5
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: start.zip
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Inleveren:
Maak voor elke vraag een map met de naam van de vraag ('vraag1', 'vraag2' etc) met daarin het bestand of de bestanden die voor die vraag ingeleverd moeten worden. Bij de vragen waar een Maya project gebruikt wordt, mag het hele project ingeleverd worden.
Zip of rar deze mappen in een enkel zip/rar-bestand en lever dit in. Lever daarbij ook een thumbnail plaatje in. Dit mag elk willekeurig fatsoenlijk plaatje zijn.
Als je geen duidelijke mappenstructuur gebruikt of het onduidelijk is welke bestanden bekeken moeten worden, heb je kans dat een vraag foutgerekend wordt.