Toets BK2800b
16 September 2008
Sendai Mediatheque (Toyo Ito) Revisited
Tijdens dit tentamen word je modelleerkennis en ervaring getoetst aan de hand van een Maya-model van een detail van de Sendai Mediatheque.
Tijdens dit tentamen word je kennis getoetst op het gebied van NURBS modelleren, Illustrator opmaak en scripting. Dit gaat aan de hand van een bestaand detail van de Sendai Mediatheque van Toyo Ito.
De toets bestaat uit drie onderdelen:
- Modelleren: 4 punten
- Presenteren: 3 punten
- MEL-scripten: 3 punten
Er is al een gedeelte van het model opgebouwd. Aan jou de schone taak om het af te maken en te presenteren. Probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van de gegeven objecten. Het is voor deze toets verplicht gebruik te maken van NURBS geometrie. Bedenk van te voren wat voor jou de beste methode is om het model binnen de gestelde tijd te modelleren en te presenteren.
Sla tussentijds je bestand regelmatig op om dataverlies te verkomen.
Succes!
Werkbestand(en)
Bij deze toets hoort een algemeen werkbestand: opgave.zip.
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Opgave 1
- Maak een vlak tussen cylinder[1] en curve [1].
- Maak een vlak aan de andere zijde van cylinder[1] zodat deze ook afgesloten is.
- Onderstaande figuur laat zien hoe het object verder afgewerkt is. Zorg dat je dit in het maya model ook maakt (de lengte van de cylinder mag je zelf bepalen).
- In onderstaand figuur zie je dat er een vierkante uitsparing is gemaakt. Deze uitsparing is afgesloten. Modeleer deze zo dat het eruit ziet als op de onderstaande figuur (de uitsparing is kleiner dan de lengte van de cylinder!).
Opgave 2
- Modelleer het volgende deel. Maak hierbij gebruik van de curve [3],[4], [5] en een curve die je zelf maakt: met dezelfde diameter als curve[3], op de positie van curve [7]. Zie onderstaand plaatje voor het uiteindelijke resultaat.
- modelleer de staaf zoals in het plaatje dat hieronder getoond is (de lengte van de staaf moet de lengte van curve [8] zijn).
- Maak de opening tussen de staaf en het element (bij curve [7]) dicht.
- Maak nu een vlak tussen de staaf en cylinder [2] zodat dat stuk ook afgewerkt is. Je hebt dan het onderstaande resultaat.
Opgave 3
- Modelleer het onderstaande plaatje. Maak hiervoor gebruik van curve [9]. Zorg dat beide zijden van het object afgesloten zijn (hint: het object is 6 units breed).
- Maak een gat in het net gemaakte object. Het resultaat is als volgt:
- In het gat zitten twee cylinders, cylinder [3] en [4]. Sluit deze af met een vlak. Deze worden afgerond. Het resultaat moet dan eruit zien als het onderstaand plaatje.
- Maak nu een gat met behulp van curve [11] door alle objecten die je gemaakt hebt. Het resultaat van die gaten ziet er als het onderstaand plaatje uit.
- Zet de layer 'render' aan voor de renders die je in de volgende opgave gaat maken.
Opgave 4
Opgave 5
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Opgave.mel
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Maak het gegeven script af, zodanig dat langs de curves die gemaakt worden een cylindervormige extrusie gemaakt wordt. Hierbij moet gebruik gemaakt worden van een zgn. for ... in-loop.
Inleveren:
- Een Maya-bestand (.mb of .zip)
- Een PDF-bestand van je presentatie (.pdf)
- MEL-script (.mel)