Toets BK4100
25 June 2008
Problemen oplossen Voorjaar 2008
De toets bestaat uit 7 opgaven, die elk een probleem representeren dat (mogelijk) binnen het semester is voorgekomen.
Maak een (tijds)indeling en bepaal een handige volgorde om de opgaven te maken. Let goed op de tijd: je hebt twee uur de tijd.
Maak voor elke vraag een map met de naam van de vraag ('vraag1', 'vraag2' etc) met daarin het bestand of de bestanden die voor die vraag ingeleverd moeten worden. Bij de vragen waar een Maya project gebruikt wordt, mag het hele project ingeleverd worden (doe dit in een zip-bestand).
Als er onduidelijkheid is welke bestanden er nagekeken moeten worden, kan een vraag fout gerekend worden; we gaan niet op zoek naar het juiste bestand in een wirwar van bestanden; werk dus gestructureerd en lever een overzichtelijke set bestanden in (per vraag 1 versie en dus geen tijdelijke of tussentijdse versies).
Begin op tijd met inleveren (uiterlijk 10:55). Sla tussentijds je bestand regelmatig op om dataverlies te voorkomen.
Succes!
Beoordeling:
Bij elke vraag staat hoeveel punten de vraag bij een volledig goed antwoord waard is. Bij 6 of meer punten is de toets behaald
Opgave 1
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert 1 punt op.
Maak met de gegeven objecten gaten in de wand door middel van een boolean operation. Maak van het resultaat een render vanuit de 'RenderCam'.
Producten:
- Het Mayamodel (mb)
- De render (jpeg)
Opgave 2
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag2.zip
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert 1 punt op.
Er is een zonnewijzer gevonden van een volk uit de oudheid genaamd Wingdings. Gebruik de TOI zonnesimulator om erachter te komen welke symbolen de Wingdings gebruikten als cijfers: Maak een physical sky aan, stel deze met behulp van de TOI zonnesimulator in op 25 juni 200 na Christus om 17.00 uur. Maak vervolgens een render vanuit de gegeven camera 'RenderCam'. Bedenk een oplossing voor het tegen gaan van de overbelichting, zodat de symbolen duidelijk zichtbaar zijn.
Producten:
- Het Mayaproject(zip)
- De render (jpeg)
Opgave 3
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Import.dwg
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert 1 punt op.
Importeer het gegeven AutoCad bestand in maya (let op de instellingen). Gebruik de 2d AutoCad lijnen in Maya om een 3d model van de wanden te maken. Maak van het resultaat een eenvoudige(!) render.
Producten:
- Het Mayamodel(mb)
- De render (jpeg)
Opgave 4
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag4.zip
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert 2 punten op.
Gegeven in Maya is een vlak dat getextureerd moet worden (zie voorbeeld). Gebruik de gegeven baksteentexture (deze staat in de sourceimages) om in photoshop een texture te maken. Maak de texture zo dat zowel de kleur als de transparantie overeenkomen met het voorbeeld: Houdt aan de zijkanten van het raam 1,5 baksteen en aan de boven en onderzijde 5 bakstenen over. Geef het kozijn een dikte naar eigen inzicht. En plaats je naam als niet-transparant deel op de ruit. Gebruik een Lambert materiaal om je textures aan toe te kennen en map het materiaal op de juiste manier op het object. Maak van het resultaat een render met de gegeven camera 'RenderCam'.
Producten:
- Het Mayaproject(zip)
- De render (jpeg)
Opgave 5
Deze vraag levert 2 punten op.
Maak een interface voor het meest gevraagde script aller tijde (zie voorbeeld). Lukt het je om het script werkend te krijgen dan levert dit uiteraard bonuspunten op.
Producten:
- Het script (mel)
Opgave 6
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag6.zip
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert 1 punt op.
Maak een layout voor de gegeven AutoCad tekening (zie voorbeeld). Laat de tekening in model space zoals hij is gegeven en maak een A3 layout in paper space met daarop de plattegrond van de beganegrond, de plattegrond van de eerste verdieping en het aanzicht, alle op schaal 1/200. Voeg een titel, je naam en onderschrift bij de tekeningen toe. Plot de layout naar PDF, maak daarbij gebruik van de gegeven plotstyle table.
Producten:
- Het AutoCadbestand (dwg)
- Het PDFbestand (pdf)
Opgave 7
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag7.zip
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert 2 punten op.
Pas het gegeven mayamodel 'Start_lamp' aan, zodat, wanneer het ge-referenced wordt in het 'Start-sokkel' bestand, op de goed plek aan het haakje komt te hangen. Reference het bestand 'Start_lamp' in het bestand 'Start_sokkel'. Maak zelf een spotlight aan en plaats deze op de goed plek in de lamp. Stel de spotlight in, zodat het de ruimte en het kunstwerk goed verlicht en schaduw werpt (zie voorbeeld). Maak een render vanuit de gegeven camera 'RenderCam'.
Producten:
- Het Mayabestand (mb)
- De render (jpeg)
Inleveren:
Maak voor elke vraag een map met de naam van de vraag ('vraag1', 'vraag2' etc) met daarin het bestand of de bestanden die voor die vraag ingeleverd moeten worden. Bij de vragen waar een Maya project gebruikt wordt, mag het hele project ingeleverd worden.
Zip of rar deze mappen in een enkel zip/rar-bestand en lever dit in. Lever daarbij ook een thumbnail plaatje in. Dit mag elk willekeurig fatsoenlijk plaatje zijn.
Als je geen duidelijke mappenstructuur gebruikt of het onduidelijk is welke bestanden bekeken moeten worden, heb je kans dat een vraag foutgerekend wordt.