Toets BK2800b
23 June 2008
Detail Seatle Tacoma Airport
Tijdens dit tentamen word je kennis getoetst op het gebied van NURBS modelleren, Illustrator opmaak en scripting. Dit gaat aan de hand van een bestaand detail dat al voor een groot gedeelte gemodelleerd is en door jou zal worden afgemaakt en gepresenteerd. Het detail is afkomstig van het de glazen pui van de aankomsthal van het vliegveld van Seatle.
De toets bestaat uit drie onderdelen: een modelleer oefening, een presentatie oefening en een scripting oefening. Je wordt geacht alle vragen te maken. Beslis dus zelf hoeveel tijd je aan iedere vraag besteed.
Er is al een gedeelte van het model opgebouwd en je zal het resterende deel moeten afmaken. Probeer gebruik te maken van de objecten die gegeven zijn in het Maya-model. Het is voor deze toets verplicht gebruik te maken van NURBS geometrie. Bedenk van te voren wat voor jou de beste methode is om het model binnen de gestelde tijd te modelleren en te presenteren.
Sla tussentijds je bestand regelmatig op om dataverlies te verkomen.
Succes!
Documentatie van het detail. (Klik op de afbeeldingen om ze te vergroten.)
Beoordeling:
Het model:
- Netheid van het model ('snappen', geen dubbele of door elkaar stekende geometrie);
- Modelleertechniek (efficiente modelleermethode, logische geometrieopbouw);
- Gebruik van structurerende elementen, zoals 'layers', 'groups' en naamgeving van elementen.
De presentatie:
- Duidelijkheid van informatieoverdracht;
- Kwaliteit van de renders (gekozen standpunt, belichting, materialisatie etc.);
- Effectief gebruik van opmaakelementen.
Het script:
- Correcte werking;
- Leesbaarheid van het script;
Opgave 1
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Modelleer zo nauwkeurig mogelijk de afstandhouder waarvan er nog vier ontbreken. Zorg dat er geen geometrie door elkaar heen steekt en dat alle boutjes en gaatjes doorlopen. Gebruik de gegeven halve bol en de gegeven curve als referentie of uitgangspunt voor het model. Bedenk eerst wat je denkt dat de handigste aanpak is. Wanneer de afstandhouder gemodelleerd is, dupliceer deze dan drie keer en positioneer deze zodat het detail compleet is.
Opgave 2
Opgave 3
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Opgave.mel
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Vul het script aan zodat de ster, die door de lijnen die in de cirkel worden gegenereerd, voorzien wordt van geometrie. Maak zelf met het script een curve aan die dient als profiel voor de extrusie en zorg dat het script dit profiel over de curves extrudeert. Zie voor het resultaat ook de bijgevoegde afbeelding.
Inleveren:
- Mayabestand (.mb);
- Illustrator-poster als PDF(.pdf);
- MEL-script (.mel).
Bij de bestanden wordt een zgn 'thumbnail' gevraagd. Dit mag een willekeurig plaatje zijn, bv een jpg met een render van je model.