Toets BK1800b
17 January 2008
4 x 4 House by Tadao Ando
Aan de hand van een aantal opdrachten wordt je kennis getoetst op het gebied van modelleren, materialiseren, belichten/renderen en grafische bewerking.
In deze toets wordt een gebouw gemodeleerd. Elke opdracht wordt apart beoordeeld, dus als er een niet helemaal lukt, is dit geen ramp.
Er zijn vier opdrachten. Elke opdracht belicht een bepaald deel van de kennis die je moet beheersen. Bij een aantal opgaven zijn afbeeldingen bijgevoegd. Deze kun je vergroten door er op te klikken.
Daarnaast zit er in het werkbestand ook een aantal plaatjes die je kunt gebruiken. Download het werkbestand en pak het uit d.m.v. 7-zip. Start Maya op en open het Maya bestand vanuit Maya.
Lees eerst opdrachten eenmaal rustig door. Beoordeel zelf hoeveel tijd je nodig hebt voor elke opdracht. Je hebt twee uur de tijd voor de gehele toets. Houd er rekening mee dat je aan het einde 5 tot 10 minuten reserveert voor het afronden en inleveren van je werk. Als je ergens niet uitkomt, blijf dan niet te lang hangen. Laat zien dat je de kennis die je het afgelopen semester hebt opgedaan beheerst.
Je mag de TOI-Pedia, je aantekeningen etc. gebruiken tijdens de toets. Als iets niet meer precies weet, zoek het op.
Sla tussentijds je bestanden regelmatig op om dataverlies te beperken, ook dit hoort bij de kennis die je hebt opgedaan dit semester
Succes!
Beoordeling:
Je werk wordt beoordeeld op de volgende punten:
- Modelleertechniek
- Netheid van het model (snappen, etc.)
- Overzichtelijkheid (groups/layers)
- Het gebruik van licht en schaduw
- Kwaliteit van de renders
- Duidelijkheid en netheid van de presentatie
Werkbestand(en)
Bij deze toets hoort een algemeen werkbestand: 4by4_bk1800_toets.mb.
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Opgave 1
Deze vraag is 4 punten waard.
Modeleer het gebouw naar eigen inzicht verder af. Gebruik hiervoor polygonen.
Let daarbij op de volgende punten:
- Modeleer de wanden met behulp van de gegeven geometrie en de aanzichten.
Geen bestaande geometrie dupliceren! - Modeleer de ramen met behulp van de layer: raam_positie. Hierin is de positie van een raam een stuk vanaf de betreffende muur geplaatst. Let op de ramen hebben ook stijlen
- Geef de ramen een glas materiaal (Blinn)
- Geef de stijlen een materiaal
(blinn) - Geef het gebouw en het grondvlak een nieuw licht grijs materiaal.
Opgave 2
Maak voor elke van de volgende standpunten een camera aan en maak van elk standpunt een vector render:
- Een orthogonaal vooraanzicht van de buitenkant van het gebouw met schaduw.
- Een kikkerperspectief van het gebouw waarin twee zijkanten met schaduw zichtbaar zijn.
- Een orthogonaal bovenaanzicht met schaduw
NB: De grote versies van de voorbeeldplaatjes op deze pagina zijn voorzien van een watermerk (TOI). Dit hoeft niet nagemaakt te worden!
Opgave 3
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: locatie.jpg
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Plaats een render met het juiste perspectief, met schaduw in de bijgeleverde locatiefoto (locatie.jpeg). Maak hiervoor een nieuwe camera aan.
NB: De grote versies van de voorbeeldplaatjes op deze pagina zijn voorzien van een watermerk (TOI). Dit hoeft niet nagemaakt te worden!
Opgave 4
Maak een A3 presentatie poster met daarin de voglende onderdelen:
- De 3 renders van vraag 2, met benaming
- De bewerkte locatiefoto van vraag 3, met benaming.
- Je naam en studienummer.
De resolutie dient 150 pixels/inch te zijn
NB: De grote versies van de voorbeeldplaatjes op deze pagina zijn voorzien van een watermerk (TOI). Dit hoeft niet nagemaakt te worden!
Inleveren:
- Het complete 3d model, met gemaakte camera's
- Jpg-bestand van je orthogonaal vooraanzicht.
- Jpg-bestand van je kikkerperspectief.
- Jpg-bestand van je orthogonaal bovenaanzicht.
- Jpg-bestand van je render ingepast in de locatiefoto.
- Jpg-bestand van je A3 Presentatievel.