TU Delft

Toets BK1800b

27 June 2005

Dienstbodenhuis - Jan Duiker

Tijdens dit tentamen word je modelleerkennis en ervaring getoetst aan de hand van een Maya-model van een gebouw van Jan Duiker.

Het beginvlak van het model is al opgebouwd en jullie zullen het resterende deel moeten afmaken.

Opgave 1

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: opgave.rar
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

  1. Maak 12 kolommen en zet deze op het midden van de ribbe van de twaalfhoek. De dikte en hoogte mag je zelf bepalen. Maak hierna 12 kolommen die op de hoekpunten van de twaalfhoek staan. Het resultaat van de actie levert het onderstaand plaatje op. (De blauwe kolommen zijn op de ribbe en de rode kolommen op de hoekpunt.)
    General image
  2. Maak de onderstaande wand in het model. De hoogte van de wand is even hoog als de kolommen van de vorige opdracht.(Het te modelleren onderdeel zit in het zwarte kader.)
    General image
  3. Maak nu de wanden die in het onderstaande plaatje staan. (hint: maak gebruik van de vorige wand)
    General image
  4. Maak nu in het model de rode wand die in het onderstaand plaatje staat.
    General image
  5. Modelleer nu de trap zoals in de onderstaande plaatjes. De ruimten tussen de traptreden moeten dicht zijn!.
    General image General image

Opgave 2

  1. De begane grond is nu af. Modelleer nu de eerste verdieping. We gaan beginnen met de vloer. In deze vloer moeten meerdere gaten komen, deze gaten zijn getoond in het onderstaand plaatje. Maak deze gaten ook in jouw vloer. Tip: Maak het ronde gat niet te groot. Dit is een vide! Dit gat moet ook in het dak gemaakt worden.
    General image
  2. Modelleer op deze verdieping de kolommen die je ook in opdracht 1A gemaakt hebt. Plaats daarna de wanden die in het onderstaand plaatje te zien zijn in je model. De hoogte van de wanden zijn hetzelfde als op de begane grond.
    General image
  3. Maak nu het dak van het gebouw.In het dak moet ook een gat zitten. Deze moet even groot zijn als de vide op de eerste verdieping. Plaats daarna op het gat een twaalfhoekige kegel. Zie voor het resultaat het onderstaand plaatje.
    General image

Opgave 3

  1. Nu de ruwbouw van het gebouw af is moet er nog een gevel gemodelleerd worden. Deze gevel ziet eruit als de onderstaande plaatjes. Hierbij zijn de stijlen en de kolommen al aangemaakt. Deze kolommen heb je in opdracht 1 gemodelleerd.
    General image
    General image
  2. De gemaakte gevel in opdracht A moet nu over het gehele gebouw staan. Het resultaat ziet er dan uit als het onderstaand plaatje. Doe dit ook in je eigen gebouw.
    General image

Opgave 4

In deze opdracht is het de bedoeling dat je een A3 presentatie maakt. Maak 3 vectorrenders die je gebruikt in de presentatie en dat zijn:


Belangrijk: Bij deze renders moeten er schaduwen te zien zijn!

Inleveren:

 

Quicklinks:
TOI-Pedia Logo

Digital course materials and tutorials library


» compleet overzicht
Script Icon 41

Trappen Script v2 (2008-01-09)

» more scripts
Contact:
TOI, TU Delft
Faculty of Architecture

e-mail: toi-bk@tudelft.nl
student mailpolicy

Visit:
room 01+.West.040
Faculty of Architecture
Building 8
Julianalaan 134
2628 BL Delft

Postal address:
TOI, room 01.West.130
P.O. box 5043
2600 GA Delft

3D Print Lab:
room 01.West.040

website feedback