Toets BK1800b
22 August 2007
Glass house - Philip Johnson
Aan de hand van een aantal opdrachten wordt je kennis getoetst op het gebied van modelleren, materialiseren, belichten/renderen en grafische bewerking.
In deze toets moet het Glass House van Philip Johnson worden gemodeleerd en gerenderd. Dit gaat stapje voor stapje met een aantal opdrachten. Elke opdracht wordt apart beoordeeld, dus als er een niet helemaal lukt is dit geen ramp.
Er zijn drie opdrachten. Elke opdracht belicht een bepaald deel van de kennis die je moet beheersen. Bij een aantal opgaven zijn afbeeldingen bijgevoegd. Deze kun je vergroten door er op te klikken.
Lees eerst opdrachten eenmaal rustig door. Beoordeel zelf hoeveel tijd je nodig hebt voor elke opdracht. Je hebt twee uur de tijd voor de gehele toets. Houd er rekening mee dat je aan het einde 5 tot 10 minuten reserveert voor het afronden en inleveren van je werk. Als je ergens niet uitkomt, blijf dan niet te lang hangen. Laat zien dat je de kennis die je het afgelopen semester hebt opgedaan beheerst.
Je mag de TOI-Pedia gebruiken tijdens de toets. Als iets niet meer precies weet, zoek het op.
Sla tussentijds je bestanden regelmatig op om dataverlies te beperken.
Succes!
Beoordeling:
Je werk wordt beoordeeld op de volgende punten:
- Modelleertechniek
- Netheid van het model (snappen, etc.)
- Overzichtelijkheid (groups/layers)
- Het gebruik van licht en schaduw
- Kwaliteit van de renders
- Duidelijkheid en netheid van de presentatie
Werkbestand(en)
Bij deze toets hoort een algemeen werkbestand: werkbestand_bsc1.rar.
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Opgave 1
Deze vraag is 4 punten waard.
Het werkbestand bevat de helft van het gebouw, modeleer de andere helft. Gebruik hiervoor polygonen.
GEEN GEGEVEN GEOMETRIE DUPLICEREN!
Let daarbij op de volgende punten:
- Modeleer de kolomen
- Modeleer de raamstijlen
- Modeleer de ramen en deze een glas materiaal (Blinn)
- Geef de kolomen en stijlen een kleur
Opgave 2
Deze vraag is 1 punt waard.
Maak voor elke van de volgende standpunten een camera aan en maak van elk standpunt een vector render:
- Een orthogonaal aanzicht van de voorkant met schaduw
- Een orthogonaal aanzicht van de zijkant met schaduw
- Een orthogonaal aanzicht van de bovenkant met schaduw
NB: De grote versies van de voorbeeldplaatjes op deze pagina zijn voorzien van een watermerk (TOI). Dit hoeft niet nagemaakt te worden!
Opgave 3
Deze vraag is 3 punten waard
Gebruik de gegeven camera (render_cam) om een perspectief render te maken zonder slagschaduw.
Plaats de perspectief render in de locatiefoto. (bestand: glass_house.jpg) Het perspectief van zowel de render als de locatiefoto hoeft niet te worden aangepast, de render hoeft slechts te worden geschaald.
NB: De grote versies van de voorbeeldplaatjes op deze pagina zijn voorzien van een watermerk (TOI). Dit hoeft niet nagemaakt te worden!
Opgave 4
Deze vraag is 2 punten waard.
Maak een layout in A3 formaat met de Vogelvlucht render, orthogonaal aanzicht, de ooghoogte en de foto met het daarin geplaatste gebouw.
- Geef elke tekening een naam.
- De resolutie is 150 pixels/inch;
- Je naam en studienummer staan op de layout;
- De layout bevat de hierboven gevraagde producten;
NB: De grote versies van de voorbeeldplaatjes op deze pagina zijn voorzien van een watermerk (TOI). Dit hoeft niet nagemaakt te worden!
Inleveren:
- Het mayabestand met belichting en camera's
- Jpeg van perspectief render
- Jpeg van orthogonaal bovenaanzicht
- Jpeg van orthogonaal zijaanzicht
- Jpeg van orthogonaal vooraanzicht
- Jpeg van je A3 presentatie (150 ppi)