Toets BK1800b
23 January 2007
De vergaderruimte
Aan de hand van een aantal opdrachten wordt je kennis getoetst op het gebied van modelleren, materialiseren, belichten/renderen en grafische bewerking.
In deze toets wordt een vergaderruimte met meubilair gemaakt. Dit gaat stapje voor stapje met een aantal opdrachten. Elke opdracht wordt apart beoordeeld, dus als er een niet helemaal lukt is dit geen ramp.
Er zijn drie opdrachten. Elke opdracht belicht een bepaald deel van de kennis die je moet beheersen. Alle modellen die in de opdrachten voorkomen zijn fictief. Bij een aantal opgaven zijn afbeeldingen bijgevoegd. Deze kun je vergroten door er op te klikken.
Lees eerst opdrachten eenmaal rustig door. Beoordeel zelf hoeveel tijd je nodig hebt voor elke opdracht. Je hebt twee uur de tijd voor de gehele toets. Houd er rekening mee dat je aan het einde 5 tot 10 minuten reserveert voor het afronden en inleveren van je werk. Als je ergens niet uitkomt, blijf dan niet te lang hangen. Laat zien dat je de kennis die je het afgelopen semester hebt opgedaan beheerst.
Je mag de TOI-Pedia gebruiken tijdens de toets. Als iets niet meer precies weet, zoek het op.
Sla tussentijds je bestanden regelmatig op om dataverlies te beperken.
Succes!
Beoordeling:
Je werk wordt beoordeeld op de volgende punten:
- Modelleertechniek
- Netheid van het model (snappen, etc.)
- Overzichtelijkheid (groups/layers)
- Het gebruik van licht en schaduw
- Kwaliteit van de renders
- Duidelijkheid en netheid van de presentatie
Werkbestand(en)
Bij deze toets hoort een algemeen werkbestand: Werkbestand.rar.
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Opgave 1
a. Modelleer de vergaderruimte zoals aangegeven op afbeelding 1 tot en met 5. Zorg dat alles netjes op elkaar aansluit en dat het model overzichtelijk is. De afmetingen doen er niet toe, de verhoudingen moeten kloppen.
Gebruik eventueel TOI-Pedia als je iets niet meer weet.
Afbeelding 1 t/m 5
b. Sla je bestand op.
Opgave 2
Gebruik voor deze opdracht het bestand dat je gemaakt hebt bij opdracht 1.
a. Modelleer de tafelpoot zoals gegeven op afbeelding 6.
Afbeelding 6
b. Modelleer het tafelblad zoals gegeven op afbeelding 7.
Afbeelding 7
c. Gebruik de tafelpoot en het tafelblad om van de tafel een geheel te maken. Zie afbeelding 8.
Afbeelding 8
d. Modelleer de stoel zoals gegeven op afbeelding 9 tot en met 12.
Tip: 'Create Polygontool' of 'subdivisions' van primitieven is een handig hulpmiddel.
Tip: De zitting en de rugsteun zijn bijna gelijk.
Afbeeldingen 9 t/m 12
e. Sla je bestand op.
Opgave 3
Voor deze opdracht gebruik je het model dat je zojuist bij de vorige opdrachten gemaakt hebt.
a. Plaats de tafel en een of meerdere stoelen in de ruimte.
b. Geef de wanden van de ruimte een witte kleur. Geef eventueel de andere onderdelen van het gebouw andere kleuren.
c. Maak voor elke render die gevraagd wordt een nieuwe camera aan.
d. Render de beelden uit die hieronder gevraagd worden. Maak vectorrenders, met de 'fill options', de 'edges' en schaduw aan:
- Een orthogonaal aanzicht van de buitenzijde;
- Een perspectief render op ooghoogte in de ruimte;
- Een perspectief render in vogelvlucht in de ruimte;
- Geef in een van de gemaakte renders aan welke onderdelen in de render te zien zijn. Doe dit met behulp van grafische elementen en tekst.
e. Voeg een en anders samen in een A3 presentatie met de volgende eisen:
- De resolutie is 150 pixels/inch;
- De presentatie bevat de hierboven gevraagde producten;
- De presentatie is versterkt met grafische elementen;
- Bij ieder beeld staat een beschrijving;
- Je naam en studienummer staan er op;
- Bonus: een extra orthogonaal aanzicht;
- Bonus: Een doorsnede op een door jou gekozen plaats door het model;
- Bonus: Het toevoegen in de presentatie van een toelichting op het gemaakte werk.
Inleveren:
- Het mayabestand met belichting en camera's
- Jpeg van je A3 presentatie (150 ppi)