TU Delft

Toets BK2800b

21 August 2006

Detail van Ichtus Hogeschool, Rotterdam Kop van Zuid

General imageTijdens dit tentamen word je modelleerkennis en ervaring getoetst aan de hand van een Maya-model van een detail van de Ichtus Hogeschool uit Rotterdam. Het betreft een detail van de ophanging van een loopbrug. Het ontwerp is van architect Erick van Egeraat.

Er is al een gedeelte van het model opgebouwd en je zult het resterende deel met behulp van NURBS moeten afmaken. Probeer gebruik te maken van de objecten die er al staan. Mocht je toch een andere (betere) methode weten dan mag die uiteraard ook gebruikt worden.

Sla tussentijds je bestand regelmatig op om dataverlies te verkomen.

In de opgaven vind je een aantal weergaven van het ontwerp dat gemodelleerd moet worden. Klik op de plaatjes om een grotere versie te bekijken.

De gedeelten van het model die voor je voorbereid zijn, staan in afzonderlijke lagen (per opgave een laag). Zet dus de laag aan die bij de betreffende opgave hoort!

Succes!

Beoordeling:

De waardering van elk van de opgaven is als volgt:

Werkbestand(en)

Bij deze toets hoort een algemeen werkbestand: Toets_bsc2_augustus_2006.zip.

Werkbestand downloaden

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Opgave 1

  1. Maak een vlak tussen cirkel [1] en cirkel [2].
  2. Maak een vlak tussen cirkel [1] en curve [1].
  3. Gebruik de gegeven curves om het onderstaande figuur te modeleren.
    General image
    Tip: het object is 1.6 units dik!

Opgave 2

  1. Maak met de curves [2], [3] & [4] de onderstaande hoedligger. Gebruik hiervoor o.a. de extrude functie.
    General image
  2. Zorg ervoor dat de andere 'doorsnede' van de hoedligger dicht is.
    General image
    Tip: je kunt altijd in de 'component mode' apart punten van geometrie verplaatsen!

Opgave 3

Opgave 4

  1. Zonder bouten en moeren wordt het bevestigen van de verschillende onderdelen een stuk lastiger. Zet daarom de bout en bijpassende moer in de negatieve richting van de z-as op de juiste plek door het Willemsanker.
  2. Dupliceer alle objecten uit opdracht 1, opdracht 3 en opdracht 4.1. Zorg ervoor dat het duplicaat aan de gewenste zijde van de hoedligger komt te hangen.
  3. Om opdracht 5 goed te kunnen uitvoeren zul je eerst een vector-proefrender maken. Ga in het maya model na of er van vlakken die je in de voorgaande opdrachten hebt gemaakt de tesselation moet worden geoptimaliseerd. Pas dit zonodig aan om het gewenste eindresultaat te bereiken bij de volgende opdracht.

Opgave 5

De bedoeling van deze opdracht is dat je met vectorrenders bijvoorbeeld het volgende samengestelde(!) plaatje maakt. Het samengestelde plaatje is opgebouwd uit de vlakvulling, lijnen (edges) en 'gestippelde' lijnen voor de verborgen lijnen (hidden edges) met behulp van Illustrator. Klik op het onderstaande plaatje om de uitvergrote versie te bekijken.
General image

  1. Zet alle layers aan.
  2. Maak een blinn aan en koppel deze shader aan alle objecten.
  3. Maak een nieuwe camera en bepaal je positie.
  4. Maak een aantal lichten aan om je model te belichten (Bedenk welke lichten je moet gebruiken bij vectorrenders).
  5. Maak de benodigde renders en lever het samengestelde plaatje in een Illustrator-bestand aan.

Inleveren:

  1. Een Mayabestand.
  2. Een Illustrator-bestand.
  3. Een JPG-bestand (min 640x480) van het uiteindelijke resultaat.

Bij de Maya en Illustrator bestanden wordt een zgn 'thumbnail' gevraagd. Dit mag een willekeurig plaatje zijn, bv een jpg met een render van je model.

 

Quicklinks:
TOI-Pedia Logo

Digital course materials and tutorials library


» compleet overzicht
Script Icon 40

Sun Simulator (2007-11-07)

» more scripts
Contact:
TOI, TU Delft
Faculty of Architecture

e-mail: toi-bk@tudelft.nl
student mailpolicy

Visit:
room 01+.West.040
Faculty of Architecture
Building 8
Julianalaan 134
2628 BL Delft

Postal address:
TOI, room 01.West.130
P.O. box 5043
2600 GA Delft

3D Print Lab:
room 01.West.040

website feedback