Toets BK4070
14 August 2013
BK4070 - 14 augustus 2013 - Visualiseren & Revit
Beoordeling:
De toets bestaat uit 10 opgaven, die elk een situatie representeren dat binnen het semester is behandeld. In totaal kun je 10 punten halen. Bij 6 punten of meer heb je de toets behaald.
Opgave 1
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: vraag1_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
Dit plaatje is voorzien van een watermerk; dat hoef je niet na te maken.
Maak een vectorrender zoals het plaatje hierboven. Zorg ervoor dat het als vectoren in een Adobe Illustrator bestand komt.
Let op: Start een Maya-bestand nooit door te dubbelklikken op het bestand, maar start altijd eerst het programma op en open het bestand via File => Open. Om deze vraag te kunnen maken heb je een 'Educational Version' van Maya nodig en niet de 'Student Version'. De License Installer voor Maya 2013 kun je hier vinden. Na het uitvoeren van dit bestand moet de Vectorrender werken.
Producten:
- Adobe Illustrator bestand (ai)
Opgave 2
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: vraag_2_start.psd
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
Deze plaatjes zijn voorzien van een watermerk; dat hoef je niet na te maken.
Plaats de textuur van het hout op de achterwand zodat het perspectief klopt. Zorg dat het netjes is 'uitgesneden' met behulp van een 'layer mask'. Gebruik het rechter plaatje als leidraad.
Producten:
- Adobe Photoshop bestand (psd)
Opgave 3
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_3_start.ai
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
Deze plaatjes zijn voorzien van een watermerk; dat hoef je niet na te maken.
Combineer de verschillende layers in het Illustrator bestand op zo'n manier dat onder andere de verschillende vloertegels zichtbaar worden en het hout iets minder aanwezig is. Gebruik het rechter plaatje als leidraad.
Producten:
- Pdf bestand (pdf)
Opgave 4
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: vraag4_start.rvt
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Opgave 5
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_5_start.rvt
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Opgave 6
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_6_start.rfa
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Opgave 7
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_7_start.rvt
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
Exporteer het gegeven Revit model naar Maya en zorg dat het model wordt opgeschoond door de overbodige 'edges' te verwijderen.
Zorg dat je de laatste versie van de TOI Toolbox hebt. Ook op de vaste computers kun je die zelf installeren. Je kunt de TOI Toolbox hier downloaden.
Producten:
- Maya bestand (mb)
Opgave 8
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: vraag_8_start.zip
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
Dit plaatje is voorzien van een watermerk; dat hoef je niet na te maken.
Het ZIP-bestand bevat een Maya-project en een textuur van een leisteen gevel. Zorg ervoor dat de textuur op de juiste plaats in het Maya-project komt te staan.
Plaats daarna de textuur op de gevel met behulp van 'Projection Mapping', zoals op het bovenstaande plaatje. Zorg ervoor dat ook de afmeting goed is. Een vergrotingsfactor voor de 'projection' van ongeveer 150 geeft een goed resultaat.
Maak een render vanuit de aanwezige RenderCam camera.
Producten:
- Maya projectmap (zip, rar of 7z)
- Render (jpg)
Opgave 9
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: vraag9_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
Maak in het gegeven bestand een daglicht interieur render. Het resultaat moet ongeveer zoals onderstaand voorbeeld worden:
Dit plaatje is voorzien van een watermerk; dat hoef je niet na te maken.
Gebruik "renderCam" om de render te maken. Er is al een Physical Sun en Sky gemaakt. De zon staat ook al in de juiste richting.
- Zorg voor goede renderinstellingen, zodat de Physical Sun en Sky goed gaat werken.
- Zorg ervoor dat de Anti-Aliasing kwaliteit van het plaatje voldoende is.
Producten:
- Maya bestand (.mb)
- Render van het resultaat (.jpg)
Opgave 10
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: vraag10_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Inleveren:
Maak voor elke vraag een map met de naam van de vraag ('vraag1', 'vraag2' etc) met daarin het bestand of de bestanden die voor die vraag ingeleverd moeten worden.
Zip of rar deze mappen in een enkel zip/rar-bestand en lever dit in. Lever daarbij ook een thumbnail plaatje in. Dit mag elk willekeurig fatsoenlijk plaatje zijn.
Als je geen duidelijke mappenstructuur gebruikt of het onduidelijk is welke bestanden bekeken moeten worden, heb je kans dat een vraag foutgerekend wordt.