Driedeling
Wanneer gekeken wordt naar Scheveningen is te zien dat er hier sprake is van een driedeling. Scheveningen Bad, Dorp en Haven. De onderlinge verbindingen zijn relatief zwak. Het zijn meer drie op zichzelf staande delen. En het verbindende element bij uitstek, de boulevard, nodigt wandelaars na Scheveningen Bad niet uit om verder te lopen.
Oriëntatie
De oriëntatie van de afzonderlijke delen is verschillend. Zo richt Bad zich vooral op het achterland, is het dorp hoofdzakelijk op zichzelf staand en is Scheveningen Haven op de zee gericht. Scheveningen Haven is dus de enige plek in Scheveningen die zich echt opent naar de zee toe en tevens ook de plek met de grootste schaal.
Bereikbaarheid OV
Scheveningen Haven is relatief slecht bereikbaar met het openbaar vervoer. Alle bus en tramlijnen komen wel langs het gebied, maar haltes zijn op enige loopafstand (zeker van het stuk waar nu de Norfolk Line gevestigd is) en bevinden zich niet in het zicht van de Haven. Bezoekers moeten dus 'zoeken' naar de haven.
Op de tekening zijn de wandeltijden tot enkele haltes gegeven en de reistijden tot stations.
Bebouwing
In de bebouwing in de haven is een duidelijke tweedeling te zien. Aan de ene kant is er de regelmaat: alle gebouwen staan parallel aan de kades van de haven. De andere kant laat chaos zien. Gebouwen lijken hier kris kras door elkaar geplaatst.
Deze tweedeling is een belangrijk element in de huidige situatie.
Boulevard & Reliëf
Een grote barriere op de locatie is de zeewering. Hierdoor komt de boulevard geisoleerd te liggen en is er weinig tot geen interactie met de rest van de locatie. Punten waar deze interactie zou kunnen plaatsvinden zijn de aansluiting op de visserhavenwegen aan het einde van de boulevard.
Behalve zeewering beschikt de locatie globaal gezien over nog drie andere hoogteniveaus. Te weten: Het zeeniveau, het kadeniveau en het boulevard niveau.
Deze hoogteverschillen zijn bepalend voor het karakter van het gebied (afbeelding)
top >>