Toets BK4100
1 July 2009
Problemen oplossen - juli 2009
De toets bestaat uit 6 opgaven, die elk een probleem representeren dat (mogelijk) binnen het semester is voorgekomen.
Maak een (tijds)indeling en bepaal een handige volgorde om de opgaven te maken. Let goed op de tijd: je hebt twee uur de tijd.
Maak voor elke vraag een map met de naam van de vraag ('vraag1', 'vraag2' etc) met daarin het bestand of de bestanden die voor die vraag ingeleverd moeten worden. Bij de vragen waar een Maya project gebruikt wordt, mag het hele project ingeleverd worden.
Als er onduidelijkheid is welke bestanden er nagekeken moeten worden, kan een vraag fout gerekend worden; we gaan niet op zoek naar het juiste bestand in een wirwar van bestanden; werk dus gestructureerd en lever een overzichtelijke set bestanden in (per vraag 1 versie en dus geen tijdelijke of tussentijdse versies).
Begin op tijd met inleveren (uiterlijk vijf minuten voor tijd). Sla tussentijds je bestand regelmatig op om dataverlies te voorkomen.
Succes!
Beoordeling:
Bij elke vraag staat hoeveel punten de vraag bij een volledig goed antwoord waard is. Bij 6 of meer punten is de toets behaald.
Opgave 1
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: vraag_1_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert 1 punt op.
Je bent van plan om deze winter een huis te gaan kopen. Je hebt wat leuks gezien, maar er staat een hoog gebouw in de buurt. Voordat je het gaat kopen wil je weten of je tuin op de langste dag van het jaar 's avonds volledig in de zon ligt. Doe een lichtstudie met behulp van de TOI Sunsim om te bepalen hoe de zon in de tuin valt op 21 juni 2009 om 21.00 uur. Maak een render met de gegeven camera "RenderCam".
Producten:
- Het Mayamodel (mb)
- De render (jpeg)
Opgave 2
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: vraag_2_start.dwg
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert 1 punt op.
Maak een layout voor de gegeven AutoCad tekening (zie voorbeeld). Laat de tekening in model space zoals hij is gegeven en maak een A3 layout in paper space met daarop de plattegrond van de beganegrond, de plattegrond van de eerste verdieping en het aanzicht, alle op schaal 1/200. Voeg een titel, je naam en onderschrift bij de tekeningen toe. Plot de layout naar PDF, maak daarbij gebruik van de gegeven plotstyle table.
Producten:
- Het autoCADbestand (dwg)
- De plot (pdf)
Opgave 3
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: vraag_3_start.zip
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
De vraag levert maximaal 3 punten op.
De gegeven spouwmuur wordt getextureerd en gerenderd in 5 stappen.
1. Maak 9 openingen in de gegeven wand met de volgende gegevens:
- iedere opening is 0,8 meter breed en 1,6 meter hoog;
- de meest linkse opening is, zowel aan de linker zijde als de bovenzijde, 30 centimer van de rand geplaatst;
- de openingen staan op een gelijke afstand, van 1,2 meter hart-op-hart, van elkaar.
2. Plaats in de opening kozijnen, gebruik hiervoor het gegeven kozijn.
3. Textureer de wand met de gegeven textuur voor de kleur. Maak zelf een bump map van de gegeven textuur. Gebruik de volgende gegevens:
- de bakstenen moeten netjes aansluiten op de hoeken;
- de maat van de textuur is 1,4 x 1,4 meter.
4. Maak boven de kozijnen een rollaag. Textureer deze met de gegeven textuur. Gebruik verder de volgende gegevens:
- de rollaag is 10 centimeter hoog en heeft de volledige breedte van de opening;
- de afmetingen van de textuur voor de rollaag zijn 0,8 meter breed en 0,1 meter hoog.
5. Maak een render van de spouwmuur vanuit de gegeven camera 'renderCam'.
Producten:
- Het Mayaproject
- De render (jpeg)
Opgave 4
Deze vraag levert 2 punten op.
Maak een interface voor het meest gevraagde script aller tijde (zie voorbeeld). Lukt het je om het script werkend te krijgen dan levert dit uiteraard bonuspunten op.
Producten:
- Het script (mel)
Opgave 5
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: vraag_5_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert 1 punt op.
Vanuit de kamer maak je een foto van het raam. De ruimte zelf is prima belicht, maar de omgeving buiten is volledig overbelicht. Zorg ervoor dat de omgeving goed belicht is (zie afbeelding), daarbij zal uiteraard het interieur donkerder worden. De "Physical Sky" is al aangemaakt. Zoek de aanpassing(en) om de foto goed te belichten in de "Physical Sky" of de camera.
Producten:
- Het Mayamodel (mb)
- De render (jpeg)
Opgave 6
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: vraag_6_start.zip
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert 2 punten op.
Ontwerp voor je nieuwe huis een voorgevel. Gebruik de gegeven baksteentextuur om de wand van 18 bakstenen in de breedte te voorzien. Maak de rollaag boven de raam opening met de gegeven rollaag textuur. Bedenk zelf een daklijst en een naambordje met je eigen naam erop. Maak gebruik van een uv-snapshot. Maak van het resultaat een render vanuit de camera "RenderCam". Zie de afbeelding als referentie.
Producten:
- Het Mayaproject (zip)
- De render (jpeg)
- UV-snapshot (jpeg)
Inleveren:
Maak voor elke vraag een map met de naam van de vraag ('vraag1', 'vraag2' etc) met daarin het bestand of de bestanden die voor die vraag ingeleverd moeten worden. Bij de vragen waar een Maya project gebruikt wordt, mag het hele project ingeleverd worden.
Zip of rar deze mappen in een enkel zip/rar-bestand en lever dit in. Lever daarbij ook een thumbnail plaatje in. Dit mag elk willekeurig fatsoenlijk plaatje zijn.
Als je geen duidelijke mappenstructuur gebruikt of het onduidelijk is welke bestanden bekeken moeten worden, heb je kans dat een vraag foutgerekend wordt.
Hier kun je inleveren.