Toets BK1800b
29 June 2007
Woonhuis Steiner - Adolf Loos
Toets BSc1
Aan de hand van een aantal opdrachten wordt je kennis getoetst op het gebied van modelleren, materialiseren, belichten/renderen en grafische bewerking.
In deze toets wordt een gebouwtje gemaakt. Elke opdracht wordt apart beoordeeld, dus als er een niet helemaal lukt, is dit geen ramp.
Er zijn vier opdrachten. Elke opdracht belicht een bepaald deel van de kennis die je moet beheersen. Alle modellen die in de opdrachten voorkomen zijn fictief. Bij een aantal opgaven zijn afbeeldingen bijgevoegd. Deze kun je vergroten door er op te klikken.
Daarnaast zit er in het werkbestand ook een aantal plaatjes die je kunt gebruiken. Download het werkbestand en pak het uit d.m.v. WinRAR. Start Maya op en open het Maya bestand vanuit Maya.
Lees eerst opdrachten eenmaal rustig door. Beoordeel zelf hoeveel tijd je nodig hebt voor elke opdracht. Je hebt twee uur de tijd voor de gehele toets. Houd er rekening mee dat je aan het einde 5 tot 10 minuten reserveert voor het afronden en inleveren van je werk. Als je ergens niet uitkomt, blijf dan niet te lang hangen. Laat zien dat je de kennis die je het afgelopen semester hebt opgedaan beheerst.
Je mag de TOI-Pedia, je aantekeningen etc. gebruiken tijdens de toets. Als iets niet meer precies weet, zoek het op.
Sla tussentijds je bestanden regelmatig op om dataverlies te beperken.
Succes!
Beoordeling:
Je werk wordt beoordeeld op de volgende punten:
- Modelleertechniek
- Netheid van het model (snappen, etc.)
- Overzichtelijkheid (groups/layers)
- Het gebruik van licht en schaduw
- Kwaliteit van de renders
- Duidelijkheid en netheid van de presentatie
Werkbestand(en)
Bij deze toets hoort een algemeen werkbestand: Werkbestand_Bsc_1.rar.
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Opgave 1
Deze vraag is 4 punten waard.
Modeleer het gebouw naar eigeninzcht verder af. Gebruik hiervoor polygonen.
Let daarbij op de volgende punten:
- Modeleer de trap aan de voorkant af
- Modeleer de wanden met behulp van de plattegrond belijning
- Modeleer de aangegeven ramen (Layer:Ramen) De ramen bevatten geen stijlen
- Geef de ramen een glas materiaal (Blinn)
- Geef het gebouw en het grondvlak een wit materiaal
Opgave 2
Deze vraag is 1 punt waard.
Maak voor elke van de volgende standpunten een camera aan en maak van elk standpunt een vector render:
- Een perpectief render op ooghoogte met schaduw
- Een perpectief render vogelvlucht met schaduw
- Een orthogonaal aanzicht van de buitenzijde met schaduw
NB: De grote versies van de voorbeeldplaatjes op deze pagina zijn voorzien van een watermerk (TOI). Dit hoeft niet nagemaakt te worden!
Opgave 3
Deze vraag is 3 punten waard
Plaats de perspectief render in de locatiefoto. Zorg dat het perspectief van de render overeenkomt met het perspectief van de foto. (bestand: Locatie.tiff)
NB: De grote versies van de voorbeeldplaatjes op deze pagina zijn voorzien van een watermerk (TOI). Dit hoeft niet nagemaakt te worden!
Opgave 4
Deze vraag is 2 punten waard.
Maak een layout in A3 formaat met de Vogelvlucht render, orthogonaal aanzicht, de ooghoogte en de foto met het daarin geplaatste gebouw.
- Geef elke tekening een naam.
- De resolutie is 150 pixels/inch;
- Je naam en studienummer staan op de layout;
- De layout bevat de hierboven gevraagde producten;
NB: De grote versies van de voorbeeldplaatjes op deze pagina zijn voorzien van een watermerk (TOI). Dit hoeft niet nagemaakt te worden!
Inleveren:
- Het mayabestand met belichting en camera's
- Jpeg van perspectief ooghoogte render
- Jpeg van perspectief vogelvlucht render
- Jpeg van orthogonaal aanzicht
- Jpeg van je A3 presentatie (150 ppi)